Hoe ver zou Max Verstappen voor de concurrentie zijn gefinisht in China als er niet twee safety cars waren geweest? Klein uurtje? We zullen het nooit weten, maar ook met twee neutralisaties won Verstappen met een riante voorsprong van ruim dertien seconden. Wellicht was de sprintrace van een dag eerder dan vermakelijker. Dat vindt F1-baas Stefano Domenicali wel en hij wil daarom ook meer sprintraces.

Op de vraag van Sky Sports of er meer sprintweekends in het verschiet liggen, reageert de F1-baas: ‘Waarom niet? Dit is geweldig, want er is op elke dag spanning’. Domenicali belooft dat er in de toekomst gepraat gaat worden over het uitbreiden van het aantal sprintraces. Eerst wil hij de overige sprintraces in 2024 afwachten. Die zijn bij de GP van Miami, Oostenrijk, Verenigde Staten, Brazilië en Qatar.

Max Verstappen is zowaar positief over het format

Aan de andere kant van het spectrum heb je Max Verstappen. Hij heeft zich al vaker negatief uitgelaten over de sprintweekenden en deed dat na de GP van China wederom. Bij de persconferentie begint hij positief: ‘Het sprintformat was beter op deze manier, ik zou zeggen dat het nu logischer in elkaar zit’. Ook kijkt hij terug op de vermakelijke kwalificatie voor de sprintrace.

‘De kwalificatie voor de sprintrace in China stond bol van de actie. Dat herinnerde ons eraan dat het onze plicht is om ervoor te zorgen dat er elke dag actie op de baan is om de fans te respecteren die naar het circuit komen en die een leuke dag willen hebben. We moeten zo’n situatie als in Japan voorkomen, waar er nauwelijks gereden werd’, zegt Verstappen. Hij belooft dit te gaan bespreken met de bazen van de sport.

Verstappen wil nog steeds niet meer sprintraces

Ondanks de leukere kwalificatie ziet Verstappen het niet zitten om meer sprintweekenden te rijden. ‘We hebben al 24 races per jaar en dan ook nog zes sprintraces erbij. Ik snap wel dat het beter verkoopt en ook dat de kijkcijfers op televisie hoger zijn, maar zo’n sprintweekend levert de monteurs en alle teamleden veel meer stress op.’

Verstappen waarschuwt de FIA dat meer sprintweekenden echt niet vol te houden zijn: ‘Het is meer werk om in zo’n sprintweekend alles tiptop voor elkaar te krijgen. We accepteren dat en gaan ermee om, maar laten we nu niet denken dat we twaalf sprintraces per jaar kunnen organiseren. Dat gaat zijn tol eisen voor mensen die in deze sport werken’. Moet de F1 inderdaad wat zuiniger zijn met de werknemers in de paddock of moeten ze maar gewoon wat harder werken voor hun centen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear