Zul je net zien: zeg je als baas van de F1 dat je de vrije trainingen niet meer ziet zitten omdat ze te saai zijn voor het publiek, staan eerst volgende trainingssessies bol van de actie. Eén zwaluw maakt nog geen zomer en twee ook niet, maar het helpt Stefano Domenicali niet. Misschien dat een extra kwalificatie voor de sprintrace in de F1 een beter plan is?
Domenicali heeft tijdens de laatste vergadering van de F1-leiding een plan voorgesteld om de weekendindeling bij sprintraces om te gooien. Met de huidige regels begint de F1 op vrijdag met de eerste vrije training. Hierna volgt de kwalificatie. Op zaterdag wordt er wederom eerst getraind. Later die dag volgt de sprintrace en op zondag de hoofdrace.
De nieuwe weekendindeling bij sprintraces
Bij het nieuwe plan begint het weekend wederom met VT1 en de kwalificatie voor de race. Op zaterdag wordt VT2 ingeruild voor een extra kwalificatiesessie voor de sprintrace. Na de kwalificatie voor sprintrace volgt de verkorte race zelf. De hoofdrace blijft gewoon op zondag staan. Het plan is al voorgelegd aan de teambazen waarvan verschillende positief reageerden.
Het doel is om de dubbele kwalificatie tijdens het eerstvolgende weekend waarin de sprint wordt afgewerkt in te zetten. Dat is het eerste raceweekend na Australië, wat de GP van Azerbeidzjan is. Mocht dat niet worden gehaald, is de GP van Oostenrijk de eerste kans.
Waarom het nieuwe format misschien nog niet ingevoerd wordt
Er zijn nog wel wat mogelijke belemmeringen voordat het nieuwe format gebruikt kan worden. Wat gebeurt er namelijk met de parc fermé-regels (oftewel, wanneer mogen de teams wel en niet grondig aan de auto werken?). En hoeveel banden mag elke coureur gebruiken per sessie? Op dat laatste zou de FIA al een oplossing hebben bedacht.
Om het aantal gebruikte banden te verminderen, zou de F1 kijken naar een kwalificatieformat dat ook in 2003 en 2005 werd gebruikt. Toen bestond de kwalificatie ook uit twee delen. Het plan pakt er daar dus maar een van, namelijk de sessie op zaterdag. Daarbij kregen coureurs één-voor-één toegang tot de baan. Alle auto’s komen op deze manier even lang in beeld, wat de sponsoren leuk vinden.
Coureurs krijgen maar één snelle ronde om een tijd neer te zetten. De auto’s reden hierbij met weinig benzine, omdat ze na de sessie bijgevuld mochten worden. De F1-auto’s waren dus extra licht wat ze nog sneller maakte. Omdat we iedere kans aangrijpen om van de jankende V10’s uit die tijd te genieten, hieronder een voorbeeld van de kwalificatie van Michael Schumacher op Spa.
Reacties