Het huidige F1-geluid blijft nog wel even hangen, want ook na de regelwijziging in 2026 rijden Verstappen en co nog met een hybride V6-aandrijflijn. Sterker nog, de helft van het vermogen zal straks van de elektromotor komen, waardoor de zescilinder wellicht nog minder goed hoorbaar zal zijn. Maar er is hoop: de baas van de F1 meldt dat er onderzoeken lopen om F1-auto’s luider te maken, wat mogelijk het verbannen van elektro-onderdelen betekent.
Stefano Domenicali is de baas van de F1 en hij praat met onder andere Motorsport.com over de regels ná 2026. Zodra de regels voor dat jaar vastliggen, belooft de F1-baas om na te denken over de volgende stappen. Daaronder valt ook de motor voor 2030. Domenicali wil op dat moment ‘voorzichtig evalueren’ of de F1 door moet gaan met de hybride aandrijflijn of op zoek moet naar betere oplossingen.
Naast het tamme geluid hebben de F1-auto’s nog een probleem: het gewicht. Daar zoekt de FIA al oplossingen voor, zoals een lichtere halo. Maar ook afscheid nemen van de elektromotor kan hierbij helpen. ‘Door vast te houden aan de hybridemotor is een significante toename in gewicht onvermijdelijk’, zegt de F1-baas.
Beide problemen wegwerken met één oplossing
Maar misschien kan de autosportorganisatie wel twee vliegen in één klap slaan. ‘Alle coureurs willen graag een lichtere auto en persoonlijk zou ik ook iets meer geluid willen hebben. Op dat laatste gebied werken we aan een oplossing om het aantal decibel te verhogen’, aldus Domenicali. De fans zouden een luidere F1-auto met open armen ontvangen, zo blijkt uit onderzoek.
‘Uit een onderzoek dat we uitvoeren, blijkt dat alle markten en alle leeftijdsgroepen een beter geluid willen hebben, evenals de energie en trillingen die alleen een bepaald type [motor] kan afleveren als je dicht op het circuit staat’, zegt de baas van de Formule 1. Wat houdt de FIA dan nog tegen? Wellicht de fabrikanten die net miljoenen hebben geïnvesteerd in hybride V6’jes, of zouden die allemaal zijn bijgedraaid? De tijd zal het ons leren.
JHK heeft op 15 mei 2024 geschreven:
Gewoon terug naar de V8… racen hoort slurpen en verslijten bij..
Dave heeft op 15 mei 2024 geschreven:
Was het toevoegen van een turbo niet de belangrijkste bijdrage aan het reduceren van het geluid?