Vorig jaar lanceerde Frontier Developments het eerste goede F1-managementspel in jaren. Het was gedetailleerd op de gebieden waar dat nodig was – auto-ontwikkeling, bandenmanagement, het scouten van jonge coureurs – en het gebruik van echte boordradioclipjes bracht een vorm van authenticiteit waar zelfs de reguliere F1-games van EA en Codemasters niet aan kunnen tippen. De grote verandering voor F1 Manager 2023? Het herschrijven van de geschiedenisboeken.
In de nieuwe game is er een onderdeel dat ‘Scenario Mode’ heet. In plaats van een denkbeeldige carrière opzetten als teambaas krijg je voorbeelden uit de echte wereld voorgeschoteld van het huidige F1-seizoen. De scenario’s worden onderverdeeld in twee categorieën: het begin van een race met een volledige race of met ‘race moment’ waarin je alleen de interessante delen van de race speelt.
Bij deze scenario’s krijg je specifieke doelen. Dat kan bijvoorbeeld zijn punten scoren met Oscar Piastri tijdens zijn eerste thuisrace in Melbourne of de overwinning pakken met Alonso tijdens een verregende GP van Monaco. Realistisch gezien wist iedereen dat er niet op te boksen was tegen de snelheid van Red Bull, maar de Spaanse veteraan bracht hoop door zijn Aston Martin op P2 te kwalificeren.
Kun je Alonso laten winnen in Monaco?
Natuurlijk is dit scenario het eerste dat we spelen wanneer we F1 Manager 2023 opstarten. Wat de race in Monte Carlo zo interessant maakte, waren de veranderende weersomstandigheden. Een overwinning is dus niet ondenkbaar. Het is simpelweg perfect timen wanneer je op welke band moet staan. ‘Laten maar komen’, vertellen we onszelf voorafgaand aan het debuut als teambaas.
Zo zag de race in Monaco er in het echt uit. Of is dit de game? | Foto: © Red Bull Content Pool
Als teambaas ben je blijkbaar ook het hoofd van de strategie. In F1 Manager 2023 bepaal je namelijk de pitstrategie, vertel je je coureurs wanneer ze moeten inhouden of juist volle bak moeten gaan, kijk je naar bandendegradatie en vertel je je coureurs dat ze niet met jouw deur moeten smijten. Omdat we de scenariomodus niet met een volledige race spelen, begint onze race bij ronde 30. Verstappen ligt vijf seconden voor ons. Iedereen rijdt op versleten banden en het begint te miezeren. Dit is dé kans om een slag te slaan.
De juiste bandenstrategie kiezen
Rijden op de juiste band is ontzettend belangrijk in dit spel. De bandentemperatuur en -degradatie hangen af van veel factoren, waaronder de asfalttemperatuur, kenmerken van de auto, statistieken van de coureur en hoe hard hij pusht. Als we deze pitstop precies goed timen en Red Bull het fout doet met Verstappen kunnen we veel tijd goedmaken.
Het is alleen nog niet nat genoeg voor intermediates in de eerste ronde van het scenario. De versleten mediums houden het nog goed vol, dus we blijven buiten. Verstappen doet helaas hetzelfde. De ronde erna begint het meer en meer te regenen in de laatste sector. We geven Alonso de opdracht om te pushen en hem naar binnen te halen. Red Bull doet hetzelfde met Verstappen.
Zeg het maar: Alonso in het echt of in de F1-game? | Foto: © Aston Martin
Het blijkt nog een lastig karwei om deze Rubiks kubus van 300 km/u op te lossen. Doordat Verstappen op hetzelfde moment is gewisseld naar regenbanden blijft het gat vijf seconde. Hadden we naar full wets moeten gaan? We overwegen om Stroll op de regenbanden met blauwe wangen te zetten, maar dan stellen we ons de blik van Lawrence Stroll voor als we zoonlief op de verkeerde banden zetten.
Wat gebeurt er wanneer je zomaar iets doet in F1 Manager 2023?
Het antwoord op die vraag krijgen we van George Russell. Mercedes zet hem op full wets. Hij is daarna 1,5 seconden per ronde trager dan wie dan ook. Deze regenbanden zijn dus ook niet de oplossing. We verplaatsen ons met dit scenario in de schoenen van het Aston Martin-personeel. Wat waren de mogelijkheden om dit taurine gevoerde monster uit Newey’s pen te verslaan? Het enige dat we kunnen doen is Alonso vertellen dat hij vol gas moet geven.
Is F1 Manager 2023 leuk?
We worden helemaal meegenomen in de ervaring. Het is dus absoluut een leuk spel waarbij het genot hem zit in details. Op het sturen, gas geven en remmen na kun je zo’n beetje alles besturen. Het voelt een beetje alsof je op de halo hangt en af en toe wat aanpassingen op het stuur maakt. Verwacht overigens niet dat de coureurs je altijd zullen gehoorzamen.
In F1 Manager 2023 is een nieuw onderdeel toegevoegd dat ‘driver confidence mechanic‘ heet. Zoals je weet, hebben coureurs een eigen brein dat ze maar wat graag gebruiken om mee te denken over de strategie. Het zelfvertrouwen van de coureur stijgt in de game wanneer ze een (persoonlijk) snelste ronde neerzetten of een geweldige inhaalmanoeuvre uitvoeren. Andersom kakt het vertrouwen in als de coureur wordt ingehaald of langzame tijden klokt.
Zo ziet je overzicht eruit in F1 Manager 2023 | Foto: © F1 Manager
Alonso kennen we als een coureur die bergen met hersencapaciteit in reserve heeft tijdens het rijden. Hij rijdt bij onze simulatie dan ook een sublieme race waardoor zijn zelfvertrouwen hoog is en zijn rondetijden sneller worden. Dat zorgt ervoor dat we redelijk dicht bij Verstappen blijven. Tot het scenario drastisch verandert.
Niet helemaal zoals in de echte race
Anders dan in de echte GP van Monaco zet Nyck de Vries zijn AlphaTauri in de vangrail bij de eerste chicane bij het zwembad. Alsof De Vies al niet genoeg heeft meegemaakt. Hoe dan ook, door de crash komt de safety car op de baan. We bevelen Alonso om direct het brandstofverbruik tot een minimum te houden. Ook de ERS schroeven we terug en vragen of Alonso zijn banden wil sparen.
Er zijn nog maar twaalf rondjes te gaan waarvan de safety car er een paar in beslag neemt. We overwegen een pitstop, maar kiezen toch voor de saaie optie: buiten blijven op de inters en er het beste van maken. Verstappen doet hetzelfde. Nu ligt het compleet in de handen van de virtuele Alonso. Kan hij wat heroïsch doen in de eerste bocht, Sainte Devote?
Waar is Alonso gefinisht in de simulatie?
Als tweede, helaas. In plaats van 27 seconden in de echte wereld eindigen we op één seconde van Verstappen. De geschiedenisboeken herschrijven op de kleinste manier mogelijk voelt heel erg als F1 en het laat zien hoe realistisch F1 Manager 2023 is. Het is niet boeiend als deze scenario’s compleet anders eindigen dan in de echte wereld. Dus hebben de makers het goed gedaan. Je wordt uitgedaagd om de best mogelijke strategie uit te pluizen voor het beste resultaat.
Dat is misschien niet wat je had gehoopt van een motorsportmanagementspel, maar het is enorm boeiend om even stil te staan bij het echte seizoen dat nu aan de gang is en te proberen om een betere strategie te bedenken dan het echte team destijds deed. Om niet te zeggen dat het heel moeilijk is. Die personen op de pitmuur, die weten er dus wel wat van.
Wellicht dat als je vaak genoeg oefent, je aan de slag kunt als Ferrari-strategist. En met veel bedoelen we een keer of twee. Op 31 juli komt de game uit voor de PC, Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4 en Playstation 5. Vanaf dan kun jij ook proberen om Alonso te laten in F1 Manager 2023.
Reacties