Waar een regenrace vroeger nog voor het goede soort kippenvel zorgt, voelen we bij slecht weer tegenwoordig andere rillingen. Neem de GP van België van 2021 of de GP van Japan in 2022 als voorbeeld. De regenband blijkt voor geen meter te presteren, waardoor de coureurs in Japan nog liever kiezen voor de intermediate-band.
Max Verstappen vertelt over de oude regenband in 2022: ‘De full wets die we nu hebben, voeren het water niet goed af. Daarom stapt iedereen ook altijd zo snel mogelijk over op intermediates. Op die band ben je gewoon zo veel sneller.’ Dat zei hij na de race op Suzuka tegenover Motorsport.com. Een nieuwe regenband moet hier verandering in brengen in 2023.
De FIA over de nieuwe regenband in de F1
‘Na succesvolle tests van Pirelli, met de steun van de teams, is Pirelli bij een regenband uitgekomen die veel efficiënter is dan de vorige specificatie’, schrijft de FIA. Daar voegt de raceorganisator aan toe dat dit rubber geen bandenwarmers nodig heeft. Hier is de FIA vast blij mee, want de raceorganisatie wil richting 2030 de warmtedekens stapsgewijs verbannen uit de F1.
Het doel is om bij de GP van Emilia Romagna in mei de nieuwe regenband te introduceren. De kans bestaat dat de nieuwe band dan meteen aan het werk moet, want de laatste twee races op dit circuit waren in de regen. Door het seizoen heen wil Pirelli de regenband nog verder ontwikkelen om hem nog beter te maken.
Reacties