Na een droge kwalificatie kunnen de coureurs zich opmaken voor een regenrace. Voor de race staan de partytenten over de auto’s heen om ze zo lang mogelijk droog te houden. De neerslag is minder dan op vrijdag waardoor de meeste coureurs kiezen voor intermediate-banden boven de full wets.

Chaotische eerste ronde

Voor de start van de race staat Verstappen schuin in zijn starthonk om zo direct Leclerc te kunnen blokkeren. De Ferrari-coureur is echter beter weg waardoor de kemphanen zij aan zij door de eerste lange doordraaier gaan. Verstappen trekt aan het langste eind en behoudt de leiding. Achter Verstappen en Leclerc gaat het voor verschillende coureurs mis.

Binnen de eerste ronde is de race van Carlos Sainz en Alexander Albon al voorbij. Sainz heeft last van aquaplaning en schiet van de baan, bij Albon is het een technisch probleem. Ook Gasly en Vettel komen niet ongeschonden uit de eerste ronde. Beide coureurs halen wel de pits. De safetycar komt nog de baan op, maar na een rondje gele vlag wordt de rode vlag gezwaaid en komen de auto’s binnen.

Bizarre situatie met een takelwagen

Verschillende onboard-beelden laten zien dat de coureurs in hun ronde naar de pits een takelwagen tegenkomen. Gasly maakt zich hier erg boos om over de boordradio. Dat is begrijpelijk als je terugdenkt aan de GP van Japan in 2014. Toen gleed Jules Bianchi van een nat Suzuka af en kwam tegen een grote heftruck aan. Later zou Bianchi aan zijn verwondingen overlijden.

Herstart van de Grand Prix

De regen neemt tijdens de onaangekondigde pauze niet af. De FIA probeert na een pauze van zo’n 40 minuten te herstarten, maar komt terug op die beslissing. Intussen wordt Pierre Gasly naar de stewards geroepen om zich te verantwoorden. Hij zou tijdens de rode vlag, de limiet van 250 km/u overschreden hebben. Met nog een uur te gaan besluit de FIA alsnog dat er geracet gaat worden.

45 minuten voor het einde van de limiet van drie uur wordt er weer geracet. De coureurs melden direct over de boordradio dat de condities een stuk beter zijn dan voorheen, alleen is het zicht nog steeds slecht. Toch komt er een rollende start. Verstappen maakt hierbij een goede start en weet uit de problemen te blijven. Ook achter hem blijft iedereen heel. Vettel en Latifi komen direct binnen om te wisselen naar inters.

Vettels voorbeeld doet volgen

Vettel laat direct zien dat dit de goede keuze is door de snelste tijd te rijden. Hierna komt de rest van de coureurs binnen voor de intermediates, behalve Mick Schumacher, die gokt op een safetycar. Verstappen gaat gemakkelijk voorbij aan Schumacher en trekt hierna direct een gat van vier seconden naar Leclerc. Ronde na ronde loopt Verstappen uit op de concurrentie. Hij wint de race, maar rijdt niet de snelste tijd.

Pérez en Leclerc vechten tot en met de laatste meters om P2. Leclerc schiet daarbij rechtdoor in de laatste chicane en blokkeert daarna Pérez in de run naar de finishstreep. Leclerc krijgt hiervoor een straf van vijf seconden en valt terug naar P3. Hierdoor behaalt Verstappen genoeg punten om het kampioenschap veilig te stellen.

Uitslag van de GP van Japan 2022

  1. Max Verstappen
  2. Sergio Pérez
  3. Charles Leclerc
  4. Esteban Ocon
  5. Lewis Hamilton
  6. Sebastian Vettel
  7. Fernando Alonso
  8. George Russell
  9. Nicholas Latifi
  10. Lando Norris
  11. Daniel Ricciardo
  12. Lance Stroll
  13. Yuki Tsunoda
  14. Kevin Magnussen
  15. Valtteri Bottas
  16. Mick Schumacher
  17. Zhou Guanyu
  18. Pierre Gasly
  19. Alexander Albon
  20. Carlos Sainz
Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie