De kans dat twee coureurs weer met exact hetzelfde aantal punten bij de laatste race verschijnen én de kans dat een Williams-coureur zich weer laat omkopen met een koelkast vol Red Bull, die is niet zo groot. Dus exact hetzelfde scenario als in Abu Dhabi vorig jaar, dat zal niet snel voorkomen. Maar om gedoe in de toekomst te voorkomen scherpt de F1 de safetycar-regels aan.

Vorig jaar crashte Latifi in de slotfase van de race. Hierdoor kwam er een safetycar de baan op waar alle coureurs achter moesten blijven. Tussen Hamilton en Verstappen zat een aantal achterblijvers en alleen die mochten de safetycar inhalen. Overige achterblijvers moesten wel op hun positie blijven. Verstappen was hierdoor de enige coureur die een voordeel behaalde en dit riep een hoop vragen op.

De safetycar in Saudi-Arabië | Foto: © Red Bull Content Pool

Safetycar-regels: álle achterblijvers moeten de safetycar voorbij

Daarom past de F1 het reglement aan, artikel 5 om precies te zijn. Volgens Autosport.com specificeren de aangepaste regels dat in een safetycar-situatie álle achterblijvers naar voren moeten. Als de achterblijvers de safetycar inhalen, dan klopt de volgorde van de F1-auto’s weer. De situatie zoals in Abu Dhabi zou dus onder deze regels ongeveer gelijk zijn, behalve dat er meer achterblijvers vóór Hamilton en Verstappen zouden rijden.

Door deze vernieuwde safetycar-regels zou er geen discussie meer moeten ontstaan tussen de teams en de raceleiding en zou elke zweem van partijdigheid wegvallen. Aankomende zondag is de eerste F1-race van dit seizoen – we zijn benieuwd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)