Regen, een opdrogend circuit, weer regen, een Spyker aan de leiding en uiteindelijk Fernando Alonso die aan het langste eind trekt. Dat waren zo’n beetje de belangrijkste ingrediënten van de GP van Europa, op de Duitse Nürburgring.

Dat Spyker voor het eerst in de Formule I aan de leiding wist te komen, was te danken aan een telefoontje van Boris Bermes. Dat is de baas van het DTM-team waar de kersverse Spyker coureur Markus Winkelhock ook voor rijdt. De goede man wist te vertellen dat de Nürburgring te maken zou krijgen met een enorme plensbui, waarna de Spyker van Winkelhock als enige van het veld met regenbanden aan de start verscheen. Maar helaas, de enorme voorsprong van de Duitser werd teniet gedaan door een rode vlag om alle coureurs de kans te geven regenbanden te monteren.

Na de herstart was het direct gedaan met Spyker. Winkelhock verloor zijn koppositie aan Felipe Massa, en zou al na tien ronden de strijd moeten staken. In de ronden die volgden, ontspon zich een gevecht tussen Massa en Alonso. De Braziliaan leek Ferrari opnieuw aan een overwinning te gaan helpen, maar helaas wilden de weergoden niet meewerken. Door een nieuwe regenbui kon Fernando Alonso weer aanklampen bij Massa, om hem vier ronden voor het einde in te halen. Achter de twee kemphanen wordt Mark Webber derde, zodat Lewis Hamilton voor de eerste keer dit seizoen niet op het podium staat. De jonge Engelsman wordt zelfs negende en eindigt daarmee zelfs buiten de punten. Wel behoudt hij zijn eerste plaats in het algemeen klassement, al staat teamgenoot Alonso inmiddels nog maar twee punten achter. Kimi Räikkönen verliest na twee opeenvolgende overwinningen echter terrein. De Fin wordt slachtoffer van een slecht geplande pitstop, en moet zijn Ferrari met een lege tank aan de kant zetten.

Reacties

Meer van TopGear