Barcelona is feitelijk een thuiscircuit voor de Formule 1-renstallen, want de wintertests worden daar gehouden. Er is wel een nieuwe chicane vóór het rechte stuk aangelegd, maar die vertraagde de o zo belangrijke snelheid waarmee dat rechte stuk wordt opgestoomd met slechts zo’n 10 km/u.
Bij de eerste startpoging zorgde Trulli’s Toyota voor een extra opwarmronde, en daarmee voor een raceronde minder. Direct na de start, in de eerste bocht, raakten pole-sitter Massa en de Spaanse thuisfavoriet Alonso elkaar. Na dit huiveringwekkende moment vóór het hele veld wist de wereldkampioen wonder boven wonder een vierde plaats te behouden, achter Massa, Hamilton en Raikkonen. In diezelfde ronde botste Wurz tegen Ralf Schumachers achterwielen aan en moest het veld ruimen.
Raikkonen volgde in de tiende ronde de pitsbox in. Direct daarna begaf een achterband van Scott Speed het met een forse klap en inmiddels had ook de benzinedruk van Trulli het definitief begeven. Spektakel genoeg, maar het leverde al vroeg in de wedstrijd veel uitvallers op. Het gaf BMW met Kubica en Heidfeld een mooie 4e en 5e plaats en de oude rot Coultard kwam op de 6e te rijden.
Massa opende de eerste serie pitstop (een klein, maar spectaculair benzinebrandje vergezelde zijn auto de pitstraat uit). Alonso volgde direct, waardoor Hamilton weer eens een paar ronden eerste lag. Die positie werd later ingenomen door Heidfeld, die laat dit pits in ging. Button reed bij het uitrijden van de pits de neus van de Honda van teamgenoot Barrichello af. Wat niet slim was.
Ook ongelukkig was het trage wisselen van het rechter voorwiel van Heidfeld; die reed al weg met de wielmoersleutel nog aan de velg, zijn wielmoer stuiterde hem vooruit. Een Toyota-monteur was zo vriendelijk die direct terug te bezorgen bij de BMW-crew. Dat is collegialer dan slechts het weghouden van jouw benzineslangen voor de passerende concurrent .Het lukte Heidfeld zijn auto zonder wielmoer – uiteraard met wiel – heelhuids naar de pits terug te brengen. Zijn mooie plek was ‘ie toen natuurlijk kwijt. Na deze eerste pitstopdans was de rangorde: Massa, Hamilton, Alonso, Kubica, Coultard, Kovalainen.
Daarop werd het rustig, of zelfs een beetje saai. Albers kreeg weliswaar een drive through-straf omdat ‘ie niet snel genoeg op een blauwe vlag had gereageerd, maar dat was ook niet echt opwindend.
Op tweederde van de race kwam men opnieuw de pits in, Massa als eerste (deze keer lekte de – ongetwijfeld nieuwe – tankinstallatie niet). Kovalainen moest uiteindelijk zijn plaats aan Rosberg afstaan, maar verder bleef alles bij het oude. Landgenoot Albers reed rond en finishte op de 14e plek. Dat klinkt aardig, maar vanwege het grote aantal uitvallers (en zijn blauwe vlag) was het meteen de laatste. Dat zal niemand doen juichen.
De helft van Ferrari bleek onaantastbaar, McLarens maximum schoot tekort, ook de helft van BMW deed het goed, de rest is en blijft vooralsnog slechts de rest. Giganten als Toyota en Honda kennen die harde werkelijkheid al jaren, maar voor wereldkampioen Renault is het toch jammer. Waar de ene Nederlandse bank al weken in het nieuws is, komt ING er als sponsor van Renault bekaaid vanaf.
Onze man van de dag was Coulthard, die ondanks een haperende versnellingsbak beslag wist te leggen op de 5e plaats, terwijl hij niet alleen al met de VUT zou moeten zijn, maar zelfs al van zijn belastingvrije pensioen in Monaco zou behoren te genieten. Waar ze trouwens de volgende GP rijden…
De uitslag op een rijtje:
1
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
Winnaar
|
2
|
Lewis Hamilton
|
McLaren-Mercedes
|
+6.7 secs
|
3
|
Fernando Alonso
|
McLaren-Mercedes
|
+17.4 secs
|
4
|
Robert Kubica
|
BMW
|
+31.6 secs
|
5
|
David Coulthard
|
Red Bull-Renault
|
+58.3 secs
|
6
|
Nico Rosberg
|
Williams-Toyota
|
+59.5 secs
|
7
|
Heikki Kovalainen
|
Renault
|
+62.1 secs
|
8
|
Takuma Sato
|
Super Aguri-Honda
|
+1 Lap
|
9
|
Giancarlo Fisichella
|
Renault
|
+1 Lap
|
10
|
Rubens Barrichello
|
Honda
|
+1 Lap
|
Reacties