
‘Dit was duidelijk het slechtste product dat Ferrari heeft ontwikkeld de laatste tijd’, zei voormalig Ferrari-baas, Luca di Montezemelo over de Ferrari 348. Hij ging aan het werk en transformeerde de 348 in een van de lekkerste Ferrari’s met een middenmotor ooit: de F355. Nu, dertig jaar na de lancering, is hier de 355 by Evoluto wat een nieuwe opfrisser voor de Ferrari F355 is.
Evoluto is gespecialiseerd in het restaureren en moderniseren van oude supercars. Inderdaad, je moet zelf een F355 aanleveren. Evoluto stript de auto tot aan het chassis, bekijkt wat er moet worden verbeterd, poets alle onderdelen op en verstevigt de basis met carbon. Door het verstevigen van de F355 gaat de torsiestijfheid met 23 procent omhoog volgens Evoluto.
Specificaties van de 355 by Evoluto
Ook de aandrijflijn wordt grondig gecheckt en verbeterd. De 3,5-liter V8 met vlakke krukas heeft nieuwe cilinderkoppen met grotere inlaatkleppen en er zijn nieuwe nokkenassen. Daarnaast installeert Evoluto een nieuwe ECU en het eigen ‘coil-on-plug’-ontstekingssysteem voor een nauwkeurigere ontstekingstiming. In totaal zijn er meer dan 200 nieuwe motoronderdelen gemaakt.
Alles bij elkaar produceert de achtcilinder 420 pk wat 40 pk meer is dan het origineel. Ook fijn: het bedrijf belooft moderne betrouwbaarheid en een snellere reactie op het gaspedaal. Een nieuwe titanium uitlaat brengt het achtcilinder gebrul ten gehore. Er is ook nog wat gespeeld met de zestraps handbak en er zijn Brembo-remmen die optioneel koolstofkeramische zijn.
De nieuwe auto is door een bekende ontworpen
Net als de aandrijflijn en het chassis is er ook veel werk gaan zitten in de koets. Niemand minder dan Ian Callum (die je kunt kennen van de Skye of de Vanquish 25) is verantwoordelijk voor het nieuwe ontwerp. De carrosserie bestaat nu grotendeels uit koolstofvezel waarmee het gewicht van 1.422 kilo naar een magere 1.250 kilo gaat.
De spoorbreedte is vergroot, de inlaten zijn groter en voorop zijn de splitter, led-klapkoplampen nieuw, net als de spiegels. Natuurlijk kun je de koets – net als het interieur – laten personaliser met speciale lak, leer en of ander materiaal. Daar zal ook een groot deel van de prijs van af hangen. Evoluto is van plan om er 55 om te bouwen. Is het een verbetering voor een van de fijnste Ferrari’s met middenmotor of houd je het liever bij het origineel uit Maranello?
2 reacties op “Deze 355 by Evoluto is een prachtig opgeknapte Ferrari F355”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom Ferrari F355 Challenge destijds een van de meest geavanceerde simulators was

Deze Ferrari F355 kreeg race-onderdelen en wordt gebruikt als daily driver

De snelste Ferrari’s op het testcircuit Fiorano

De auto’s van Example (de artiest, dus)
Dario Franchitti: de autobiografie

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tja. Je zou ook wel een Insta-filter over de Mona Lisa kunnen toepassen en haar opnieuw uitrpinten op hoge resolutie.
Of het schilderij vervangen voor een 8K oled-scherm.
Is ze weer helemaal bij de tijd.
…
Je moet een inmiddels klassieke auto geen moderne looks proberen te geven.
Al zijn details best mooi (de achterlichten vind ik bijvoorbeeld fantastisch) gaat het geheel gewoon niet kloppen.
En wat heb je vervolgens: een prima auto met ongeveer Ferrari-looks.
(En potentieel een legal-brief van Ferrari; dat ze de logo’s vervangen is niet voor niets; ook van Ferrari mag dit geen Ferrari meer heten.)
Van originele Ferrari’s moet je eigenlijk afblijven. Toch maak ik hier graag een uitzondering. Daar word je hebberig van.