De Formule 1 wordt gebruikt als proeftuin voor autogenieën om nieuwe technologie uit te testen om mogelijk later te implementeren in straatauto’s. Nu gebeurt dat minder, maar toch zouden we sommige features van straatauto’s en F1-racers met elkaar willen mixen. Wat te denken van een claxon in een F1-auto in plaats van een boos boordradio-bericht? Lekker toeteren ook als iemand de pitstraat weer een blokkeert. En waarom gebruiken ze eigenlijk geen remlichten in de Formule 1? De lampen zitten er al, toch?
Inderdaad, F1-auto’s hebben al lichtjes op de achterzijde. Voorheen was er één centrale lamp onder de spoiler die naar achteren scheen. Sinds 2019 zijn er ook led-lampjes verwerkt in de achtervleugel. De lichten hebben verschillende doeleinden. Uiteindelijk komen die doeleinden op één thema neer: veiligheid. Laten we eens zien wat het achterlicht op een F1-auto allemaal doet.
Waarom de Formule 1 geen remlicht gebruikt
De kans is groot dat je hier via Google terecht bent gekomen. De zoekmachine staat vol met zelf beredeneerde theorieën over de reden achter deze kwestie. Wij laten het liever aan de professionals over. We luisteren naar de uitleg van Martin Brundle. Volgens de ex-F1-coureur en F1-commentator zijn remlichten ‘niet alleen onnodig, maar ook gevaarlijk’.
Volgens Brundle zouden coureurs juist schrikken van remlichten. ‘Op het moment dat een andere Formule 1-coureur die je volgt op de racebaan de lichten opmerkt en reageert, ramt hij het voertuig in de auto die ervoor rijdt’, zegt de Britse verslaggever. Het is bijvoorbeeld de vraag of het remlicht de Verstappen-Ricciardo-crash tijdens de GP van Azerbeidzjan van 2018 had voorkomen.
Hier was alles nog koek en ei tussen Verstappen en Ricciardo, even later niet meer | Foto: © Red Bull Content Pool
Toch kun je beargumenteren dat remlichten in de F1 geen gek idee is. In het WEC bijvoorbeeld worden ook gewoon remlichten gebruikt. Hebben zij minder angst door het brandende rode licht of zijn zij er beter op voorbereidt? Oké, ze rijden in tegenstelling tot F1 in het donker zonder duizenden lantaarns naast de baan, maar toch. En trouwens, werkt de Formule 1 niet al met een soort remlicht?
Wat betekent het als een achterlicht op een F1-auto knippert?
Het is je vast wel eens opgevallen dat de verlichting op de bips soms begint te knipperen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Wanneer een auto in de pitstraat rijdt, knippert het twee keer per seconde. Dit is om aan te geven dat de pit-limiter aan staat. De lampen knipperen op hetzelfde tempo tijdens de eerste tien seconden dat de safetycar op de baan komt. Dit is om iedereen te laten weten dat ze rustig aan moeten doen.
Het achterlicht op een F1-auto begint ook te knipperen wanneer de elektrische regeneratie begint te werken. Je kunt dit zien als een soort remlicht. Degene achter je weet dat je energie gaat sparen en dat je dus vaart aan het minderen bent.
Kijk bijvoorbeeld eens hieronder naar de titelwinnende inhaalactie van Verstappen op Hamilton tijdens de GP van Abu Dhabi 2021 (we vermoeden dat je iedere reden om deze beelden terug te kijken aangrijpt). Vlak voordat Verstappen zijn aanval inzet, zie je het achterlicht van de Mercedes voor hem knipperen. Dit is een indicatie dat Hamilton trager gaat.
VÍDEO: Hamilton x Verstappen, Abu Dhabi 2021, a hora do tudo ou nada.
— Blog Fórmula 1 (@blog_formula1) November 16, 2022
A F1 volta pro palco de uma das decisões mais marcanntes da história.
Passado esse tempo, qual a sua visão sobre esse dia?pic.twitter.com/rRz07kQkKG
Dan is er nog één laatste mogelijkheid waardoor het achterlicht knippert op een F1-auto: regen. ‘De lichten moeten te allen tijde knipperen wanneer intermediate- of regen-banden worden gebruikt’, schrijft de FIA hierover in het grote regelboek. Wanneer het achterlicht het niet doet, kan de wedstrijdleider een auto naar binnen halen om het te laten repareren.
Waarom rijden F1-auto’s soms met groen licht achterop?
Je ziet het niet vaak, dus het zou zomaar kunnen zijn dat je er nu achter komt dat F1-auto’s ook een groen achterlicht kunnen hebben. Een tijdje terug bedacht de FIA een manier om rookies aan te duiden in het veld. Over het groene licht staat in het regelboek: ‘auto’s die worden bestuurd door coureurs die geen Super Licentie hebben, moeten worden uitgerust met een groen achterlicht en dat moet te allen tijde branden wanneer de auto op de baan is.’
De Super Licentie is trouwens een speciaal soort rijbewijs dat je nodig hebt om mee te mogen doen aan F1-races. Je kunt het groene licht dus vergelijken met een ‘L’ bovenop een lesauto, maar dan zonder instructeur.
Alexander Albon rijdt hier in de Toro Rosso met groen achterlicht | Foto: © Red Bull Content Pool
Reacties