De recent doorgevoerde regelwijzigingen in de Formule 1 zijn niet door iedereen even goed ontvangen. Veelgehoorde kritiek is dat de nieuwe regels ten koste gaan van de innovatieve kracht van de Formule 1, wat volgens veel mensen zo’n beetje het enige bestaansrecht is voor de koningsklasse in het racen.

Andere mensen zien de koerswijziging als een doorzichtige poging om de torenhoge ontwikkelkosten en financiële verschillen tussen de diverse teams terug te dringen. Maar nu is er toch weer een vondst waar beide kampen tevreden over zullen zijn.

Het gaat om het zogenoemde KERS, ofwel Kinetic Energy Recovery System van Xtrac dat vanaf 2009 gemeengoed moet worden voor alle F1-bolides. En KERS is nu weer eens zo’n voorbeeld waarmee de technische bollebozen laten zien dat de Formule 1 wel degelijk ergens goed voor is.

Het systeem zorgt niet alleen voor meer vermogen, maar ook voor een lager brandstofverbruik. En dat is goed voor het inmiddels héééél lichtgroene imago van de sport. Het KERS-systeem is gebaseerd op een CVT-versnellingsbak die wordt gekoppeld aan een vliegwiel. Dat begint tijdens het afremmen te draaien, zodat minder energie als warmte verloren gaat via de remmen. Vervolgens kost het ook minder moeite om weer te kunnen accelereren.

Dat klinkt allemaal heel eenvoudig, maar het mechanisme dat in KERS is toegepast, is wel degelijk bijzonder complex en inventief. Al met al weegt het hele systeem – vliegwiel en transmissie – nog geen vijf kilo. En dan moeten de de gebruikte materialen ook nog eens bestand zijn tegen het geweld dat een Formule 1-motor doorgaans weet op te wekken. 

Een belangrijk voordeel van het systeem is dat er geen accu nodig is om de energie op te slaan, zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius. Dat betekent minder gewicht en minder ruimte, terwijl de coureurs niet blootstaan aan de gevaren van een lekkende lithium-ion accu. Ongetwijfeld komen we dit systeem in de toekomst tegen in auto’s voor de openbare weg, aangezien het bij uitstek geschikt is als een soort stop-en-go systeem. In de Formule 1 is het vooral een kwestie van gaan.

Reacties