Auto’s en kunst wordt meer dan eens in één zin genoemd. Maar auto-onderdelen en kunst, dat zie je minder vaak. Zonde, want deze sculpturen bewijzen dat de twee heel aardig samengaan. Maak kennis met Mike O’Connor: een semi-gepensioneerde ontwerpingenieur en verzamelaar van F1-auto’s. Hij vertelt ons over zijn passie en neemt ons mee naar het Formule 1 V8-en V10-tijdperk.
‘Ik ben eigenaar van Fastest Club. Dat is een club voor F1-autobezitters waar we genieten van track time in ons ”speelgoed”. We racen (niet competitief) bij de F1-weekenden over de hele wereld.’ O’Connor rijdt zelf ook mee bij zijn Fastest Club. ‘Op dit moment rijd ik in de Sauber C30 waar Sergio Perez in 2011 in reed.’ Gelukkig voor O’Connor is het niet de F1-auto die tijdens de GP van Monaco aan puin werd gereden, want van die auto is weinig over.
De Formule-autocollectie van Mike O’Connor
Naast de debuutauto van Perez, bezit O’Connor nog meer zeldzame F1-auto’s. Kijk maar eens naar die Ferrari die geen Ferrari is. Het is namelijk een Arrows FA15 uit 1994, maar dan met een Ferrari-jasje. Of kijk naar de Benneton B200 uit 2000 die vierde werd in het kampioenschap met Fisichella en Wurz achter het stuur. De wat oudere Formule-auto die je daarachter ziet staan, is het chassis van een March Formule 3000-auto uit 1985. ‘Deze auto waarbij de motor blootgesteld is een beest’, zegt O’Connor. Het is lastig niet jaloers te zijn.
Op eigen wijze houdt O’Connor de herinnering aan dit magische geluid in leven
O’Connor is een echte liefhebber van het V8- en V10-tijdperk van de Formule 1. ‘Ik mis het geluid van de V8- en V10-motoren. Voor mij was dat de echte essentie van Formule 1. Dat gezegd hebbende, begrijp ik dat de Formule 1 staat voor het verleggen van grenzen en het ontdekken van de nieuwste technologieën. Er is gewoonweg geen manier waarop Formule 1 ooit terug zal gaan naar de 19.000 tpm schreeuwende motor waar we allemaal van hielden.’
‘Ik koos ervoor om mijn connecties en ervaring in deze industrie te gebruiken om dat geluid uit te drukken.’ Hij kwam op het idee om Formule 1-uitlaatsystemen om te toveren tot kunst. ‘Het silhouet is opzettelijk bedoeld om muziekinstrument na te bootsen, want voor mij de ”kunst” was het geluid en de techniek achter het vermogen om dat geluid te maken’, zegt hij. Dat zijn we volkomen met hem eens.
Beide sculpturen die je op de foto’s ziet, zijn de systemen van een Ferrari 056-motor. Deze krachtbron lag tussen 2009 en 2012 in de Ferrari F1-auto’s. Wil je nu zelf zo’n stukje F1-kunst in de huiskamer hebben? De prijzen verschillen tussen 5.000 en 38.000 euro.
Reacties