GP Maleisië 2013: de resultaten

Het is ons nog niet helemaal duidelijk of we zondag nu naar een race of naar een aflevering van een behoorlijk snelle en lawaaiige soap hebben gekeken. Coureurs liggen met elkaar overhoop, teammanagers weten niet wat ze ermee aan moeten, gerommel in de pits, een ongemakkelijke podiumceremonie… Het was er eentje om te onthouden, laten we het zo zeggen.

Het begon ermee dat Alonso in de eerste ronde zijn voorspoiler stuk reed op Vettel en het circuit een ronde lang hulde in een spectaculaire vonkenregen. In plaats van naar binnen te komen om de kreupele vleugel te vervangen en fris aan een inhaalslag te beginnen, reed hij de pitstraat voorbij, om aan het eind van het rechte stuk de spoiler te verliezen en rechtdoor de grindbak in te schieten. Geen mooi einde van Alonso's 200ste GP. Een komische onderbreking was er toen Lewis Hamilton bij zijn eerste pitstop voor Mercedes bij het team van McLaren binnenreed. Macht der gewoonte.

Toen er van intermediates naar slicks gewisseld werd, pakte Webber de leiding af van teamgenoot Vettel. Deze zag dat niet zitten, vond dat zijn teamgenoot de boel ophield, en vroeg meerdere keren via de radio of Webber niet aan de kant kon gaan. De teamorders waren uiteindelijk luid en duidelijk: we rijden deze race met twee auto's uit, neem geen risico en behoud jullie posities.

Mooi niet, dacht Vettel, en hij zette de aanval in op Webber terwijl deze gas terugnam om gehoor te geven aan het team. Het leverde een prachtig gevecht op, maar beide auto's kwamen meerdere keren gevaarlijk dicht bij muren of grind; het team moet zich opgevreten hebben. 'Seb, dit is belachelijk', klonk het over de radio terwijl Vettel met behulp van DRS dichterbij kwam en Webber in de tweede bocht voorbijstak.

Achter de twee Red Bulls speelde zich een soortgelijke situatie af: Nico Rosberg vond dat hij sneller was dan Hamilton en vroeg om toestemming om erlangs te gaan. Nee, luidde de teamorders van Mercedes, en Rosberg gaf er mopperend gehoor aan. Felipe Massa werd vijfde, terwijl Jenson Button twee ronden voor de finish de pijp aan Maarten moest geven na een foute pitstop. Giedo van der Garde eindigde zijn race op een vijftiende plaats, achter zijn teamgenoot Charles Pic maar voor Max Chilton van Marussia.

Na afloop was de spanning tussen Vettel en Webber te snijden. Vettel bood achteraf zijn excuses aan, maar zal dit genoeg zijn? Of zal zijn teamgenoot hem bij de eerstvolgende gelegenheid finaal op zijn nummer zetten? Kijk volgende keer weer naar Goede rondetijden, slechte rondetijden, op 14 april in China.

Positie Coureur Totale punten
1 Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 40
2 Mark Webber (Red Bull Renault) 26
3 Lewis Hamilton (Mercedes) 25
4 Nico Rosberg (Mercedes) 12
5 Felipe Massa (Ferrari) 22
6 Romain Grosjean (Lotus-Renault) 9
7 Kimi Raikkonen (Lotus-Renault) 31
8 Nico Hulkenberg (Sauber-Ferrari) 4
9 Sergio Perez (McLaren-Mercedes) 2
10 Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari) 1
11 Valtteri Bottas (Williams-Renault)  
12 Esteban Gutierrez (Sauber-Ferrari)  
13 Jules Bianchi (Marussia-Cosworth)  
14 Charles Pic (Caterham-Renault)  
15 Giedo van der Garde (Caterham-Renault)  
16 Max Chilton (Marussia-Cosworth)  
17 Jenson Button (McLaren-Mercedes) 2
18 Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari)  
Pastor Maldonado (Williams-Renault)  
Adrian Sutil (Force India-Mercedes) 6
Paul di Resta (Force India-Mercedes) 4
Fernando Alonso (Ferrari) 18

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken