GP Monaco 2011: de resultaten

Als je zondagmiddag op je bank zat om de Grand Prix van Monaco te kijken, durven we te wedden dat je tegen het einde van de wedstrijd bijna van het puntje afviel. Zo’n spannende race hebben we in tijden niet gezien; tot op een paar ronden voor het einde reden de drie snelste rijders vooraan in elkaars kielzog, waarvan de voorste op oude banden. Nagelbijten verzekerd.

Het weekend begon minder prettig, met een harde crash van Sergio Perez aan het einde van de kwalificatiesessie. Bij het uitkomen van de tunnel verloor hij de controle over zijn Sauber en schoof hij zijwaarts met hoge snelheid de bandenstapel in. Hij werd afgevoerd naar het ziekenhuis zonder ernstige verwondingen, maar moest daar ter observatie het hele weekend blijven.

Op zondag ging de race dus zonder Perez van start. Opvallend was Schumacher, die met een vijfde startpositie potentieel de beste race van zijn seizoen had kunnen rijden. Helaas bleef zijn Mercedes luttele momenten staan toen de lichten uitgingen, waardoor zijn kansen op een podiumplek verkeken waren. Vettel startte vanaf pole en reed meteen weg bij de rest van het veld, maar hij zou al snel weer hete adem in zijn nek voelen.

Prachtige inhaalacties van Hamilton en Massa maakten de wedstrijd al meteen tot een feestje. Na de eerste pitstops werd duidelijk dat iedereen er een andere strategie op nahield; de een was gestart op zachte banden en reed zo lang mogelijk door, terwijl de ander juist op superzacht reed, vroeg stopte en daarna voor een lange stint op zacht ging. Door gepruts met banden in de Red Bull-pit lag Button enige tijd aan de leiding, maar toen werd de race stilgelegd nadat Massa in de tunnel crashte. Hij was vlak daarvoor op een duw-en-trekmanier ingehaald door Hamilton, waarbij belangrijke aerodynamische onderdelen waren gesneuveld. Hamilton kreeg er een drive-through penalty voor. Ondertussen viel Schumachers Mercedes rokend stil; een teleurstellend weekend voor de Duitser.

Toen Button in ronde 48 nog eens de pits in dook verloor hij twee plaatsen, waarna de spannende strijd om plaats 1, 2 en 3 begon. Op zijn verse banden reed Button naar Vettel en Alonso toe alsof het niets was. Vettel reed toen al tientallen rondjes op zachte banden, die inmiddels aardig versleten waren. Ook het rubber van Alonso was al een eindje heen. Als ze beiden nog zouden stoppen, was de overwinning voor Button. Of zouden ze tot en met ronde 76 zo kunnen doorrijden?

In ronde 70 knalde Alguersuari tegen Hamilton en Petrov aan toen het peloton hen op een ronde zette. Het gevolg: een rode vlag, want het was een zootje en Petrov was even buiten bewustzijn. Ook hij werd naar het ziekenhuis afgevoerd, maar bleek uiteindelijk in orde te zijn.

De raceleiding besloot tot een herstart, waartoe de pitcrews het circuit op stormden om nog snel wat aan de auto’s te doen. Vettel had niet meer mazzel kunnen hebben: hij kreeg nieuwe banden zonder dat hij daarvoor naar de pits moest, en wist zo met gemak de leiding voor de overige zes ronden te behouden. Een lichtelijk saai maar toch onverwacht einde aan een bloedstollend spannende race.

De volgende Grand Prix vindt plaats in Canada van 10 tot 12 juni.

Pos Coureur Team Punten
1 S. Vettel Red Bull Racing-Renault 143
2 F. Alonso Ferrari 69
3 J. Button McLaren-Mercedes 76
4 M. Webber Red Bull Racing-Renault 79
5 K. Kobayashi Sauber-Ferrari 19
6 L. Hamilton McLaren-Mercedes 85
7 A. Sutil Force India-Mercedes 8
8 N. Heidfeld Lotus Renault GP 29
9 R. Barrichello Williams-Cosworth 2
10 S. Buemi STR-Ferrari 7
11 N. Rosberg Mercedes GP 26
12 P. di Resta Force India-Mercedes 2
13 J. Trulli Team Lotus-Renault  
14 H. Kovalainen Team Lotus-Renault  
15 J. d’Ambrosio Virgin-Cosworth  
16 V. Liuzzi HRT-Cosworth  
17 N. Karthikeyan HRT-Cosworth  
18 P. Maldonado Williams-Cosworth  
DNF V. Petrov Lotus Renault GP 21
DNF J. Alguersuari STR-Ferrari  
DNF F. Massa Ferrari 24
DNF M. Schumacher Mercedes GP 14
DNF T. Glock Virgin-Cosworth  
DNS S. Perez Sauber-Ferrari 2

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken