Voor we beginnen aan het GP-weekend in Oostenrijk rijden we eerst een rondje mee in de transfermolen. Pierre Gasly heeft zijn contract bij Alpine verlengd tot ‘2025 en later’. Daarnaast mag Lance Stroll van zijn vader nog een jaar teamgenootje spelen voor Fernando Alonso. Zo, weet je dat ook weer. Nu maar eens kijken naar de actie op de baan tijdens de vrije training in Oostenrijk.

De grote verandering ten opzichte van vorig jaar is dat er langs zes van de tien bochten een extra grindbak is aangelegd. Dit moet voorkomen dat coureurs buiten de baan komen om een voordeeltje te winnen. Ook zorgt het ervoor dat de wedstrijdleiding beter kan zien of een auto wel of niet binnen de lijntjes kleurt. Vorig jaar hadden de stewards vijf uur nodig om ruim 1.200 momenten na te kijken.

Teams en coureurs zoeken naar de juiste afstelling

Bij het huidige sprintformat hoort maar één training. De coureurs zijn daarom veel en lang op de baan om zoveel mogelijk data te vergaren. Zo ook Max Verstappen. Na zijn eerste paar ronden komt hij naar binnen voor een aanpassing aan de voorvleugel. Na één pushronde met de veranderde neus is Verstappen duidelijk: ”Dit is niet goed’. Daarnaast heeft de Red Bull niet voor het eerst dit seizoen last van oneffenheden. ‘De hobbels zijn heel slecht om op te rijden’, zegt de coureur.

Na een korte pauze komt Verstappen weer naar buiten. ‘Let op wat we net besproken hebben in de pitbox, Max’, vertelt engineer Lambiase. Helaas hebben we niet mee kunnen luisteren wat er daar besproken is. Wat we wel zien, is dat Verstappen meerdere ronden achter elkaar rijdt zonder af te koelen. Bij zijn derde ronde gaat het mis.

Verstappen heeft een motorprobleem

Onderweg naar de op-een-na-laatste bocht verandert Verstappen wat op zijn stuur, stuurt even later in voor de negende bocht en krijgt een foutmelding op zijn stuur. ‘Engine fault’, communiceert de auto. De V6-motor klinkt ook ineens als een krakende filterkoffiemachine. De Red Bull komt langzaam tot stilstand op het rechte stuk en rolt daarna terug richting de startlijn. Verstappen zegt dat hij een verandering maakte aan het differentieel vlak voordat de motor begon tegen te stribbelen.

De rode vlag wordt gezwaaid om Verstappen veilig weg te halen. Doordat hij op een gunstige plek stilstaat, kunnen Red Bull-monteurs de auto naar de pits duwen. Doordat niet de marshalls, maar het Red Bull-personeel de auto terugbrengt, is de training van Verstappen nog niet voorbij. Een korte CTRL-Alt-Delete voor de V6 en binnen een mum van tijd loopt de motor weer en kan Verstappen naar buiten. Hij verliest hooguit een paar minuten.

Het is de vraag of de motor gewisseld moet worden. In het geval van een nieuwe verbrandingsmotor krijgt Verstappen een gridstraf. Verstappen en zijn team melden geen problemen in de ronden erna waardoor alles weer koek en ei lijkt. Want zodra Verstappen op de zachte band komt te staan, rijdt hij de snelste ronde van de vrije training in Oostenrijk.

Uitslag van de vrije training voor de GP van Oostenrijk 2024

  1. Verstappen
  2. Piastri
  3. Leclerc
  4. Sainz
  5. Hamilton
  6. Ocon
  7. Stroll
  8. Russell
  9. Tsunoda
  10. Alonso
  11. Gasly
  12. Pérez
  13. Norris
  14. Zhou
  15. Bottas
  16. Ricciardo
  17. Hülkenberg
  18. Albon
  19. Magnussen
  20. Sargeant

Hoe laat begint F1 in Oostenrijk?

Vrijdag
Sprintkwalificatie: 16:30 uur – 17:14 uur

Zaterdag
Sprintrace: 12:00 uur – 13:00 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur

Zondag
Race: 15:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)