Topsnelheid is van cruciaal belang in de Formule 1. Niet alleen om een snelle ronde te rijden, maar ook om te zorgen dat je andere coureurs kunt inhalen. Om te zorgen dat de topsnelheid zo hoog mogelijk is, moet je én een sterke motor achter je hebben liggen én een auto hebben die niet te veel luchtweerstand ondervindt.

Sinds 2011 kunnen de coureurs DRS gebruiken om de achtervleugel open te zetten. Daardoor valt een groot deel van de luchtweerstand op de achtervleugel weg, waardoor de snelheid in een rechte lijn toeneemt. Maar voor die tijd moesten de auto’s het nog zonder dit systeem doen.

McLaren had een slimme voorloper op DRS

Een jaar eerder bedacht McLaren een systeem om een zelfde soort werking te creëeren. In de cockpit zat een opening die, als deze afgesloten werd met het been van de coureur, de luchtstroom over de auto kon beïnvloeden. Als de coureur de opening op het rechte stuk afdichtte met zijn been, werkte de achtervleugel niet meer. Dat zorgde ervoor dat er op dat deel van de auto geen luchtweerstand meer was en daardoor nam de topsnelheid toe. Dit systeem kreeg de naam F-duct in Formule 1-kringen.

McLaren kwam met het idee voor de F-duct voordat het seizoen begon en kon het daardoor opnemen in de monocoque. Een onderdeel dat niet tijdens het seizoen aangepast mag worden. Toen de andere teams lucht kregen van dit systeem en het vanzelfsprekend wilden kopiëren, moesten zij dit dus op een andere manier doen.

Minder veilige varianten op de F-duct

Na een aantal races had elk team een dergelijk systeem op de auto zitten. Het voordeel van McLaren viel hierdoor weg, maar andere teams moesten het wel met een onhandigere oplossing doen. Doordat ze het niet in de monocoque mochten verwerken, moest het systeem anders zijn. Dat leidde ertoe dat de coureurs van bijvoorbeeld Ferrari de opening niet met hun been, maar met hun hand moesten afdichten.

Wiel-aan-wiel racen met 300 km/u en met één hand aan het stuur is natuurlijk niet volkomen veilig. Daarom werd de F-duct in Formule 1 na 2010 verbannen en werd DRS vervolgens geïntroduceerd.

F1-auto met twee rempedalen

McLaren kwam in de jaren ’90 met een extra rempedaal

Waarmee ze op een slimme manier onderstuur tegen konden gaan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)