‘Red Bull Racing zal altijd een stokje voor deze ontwikkeling willen steken’, kon je hier gisteren lezen over het idee om alle F1-motoren even sterk te maken. We willen vanaf deze plaats onze welgemeende excuses aanbieden aan het F1-team van Max Verstappen: Sorry, we hadden jullie anders ingeschat. Red Bull-teambaas Christian Horner steunt juist het idee van Alpine om alle motoren evenveel pk’s te geven.

Horner vindt dat als de FIA kan aantonen dat er teams zijn met minder motorvermogen, het logisch is dat er wat verandert om de teams op een gelijk niveau te krijgen. Dat schrijft Motorsport.com. ‘Ik denk dat dat [het vermogen per team] voor iedereen fascinerend zou zijn om te zien’, zegt Horner. De F1 zou ‘verstandig’ moeten omgaan met de mogelijke ‘tekortkomingen’, vindt de teambaas.

Het standpunt van Horner is om meerdere redenen opmerkelijk te noemen. Ten eerste is Red Bull Racing nu oppermachtig is. Waarom zou je je suprematie in gevaar willen brengen door alle F1-motoren even sterk te maken? Daarnaast was Red Bull aan het einde van 2022 één van de aanjagers voor het stopzetten van de motorontwikkelingen.

Al eerdere afspraken over gelijktrekken

Het standpunt van Horner wordt toegejuicht door Otmar Szafnauer. Hij is de teambaas van Alpine. Szafnauer zegt dat er afspraken zijn gemaakt voordat de klap werd gegeven op de ‘motorbevriezing’. ‘Toen de regeling er kwam, was er een overeenstemming onder de motorbouwers dat als iemand één procent buiten de rest zou vallen, er goede hoop was op gesprekken om de gelijkheid terug te brengen.’

Hoe kunnen motoren toch sterker zijn geworden?

Daarnaast legt hij uit dat de motorontwikkelingen niet helemaal gestopt zijn. ‘Iedereen mag zijn betrouwbaarheidsproblemen oplossen. In die betrouwbaarheidsproblemen kunnen soms upgrades in het vermogen zitten. Het ligt aan wat voor betrouwbaarheidsprobleem je aan het oplossen bent’, zegt de Alpine-teambaas.

Waarom wil Horner alle F1-motoren even sterk maken?

Een harde reden waarom Horner wil dat ieder team even veel pk krijgt, geeft de teambaas niet. Het zou ermee te maken kunnen hebben dat de F1-auto van Red Bull op aerodynamisch gebied zover voorloopt dat het team wel wat pk’s kan missen. Toen Mercedes domineerde, opperde Horner het idee om alle motoren even sterk te maken. Met deze suggestie werd toen niets gedaan.

Waarom wilde Horner geen motorontwikkelingen?

Red Bull wilde een ‘motorbevriezing’ omdat motorleverancier Honda het voor gezien hield. Zonder leverancier had Red Bull twee opties: zelf de motoren moeten bouwen of motoren kopen bij Mercedes, Ferrari of Renault. Mercedes en Ferrari zouden niet snel leveren aan hun concurrent, en dus zou Red Bull een paar na de breuk met Renault weer moeten aankloppen bij het Franse merk.

Door de bevriezing hoefde Red Bull niet terug naar Renault, maar kreeg het de tijd om het eigen RBPT (Red Bull PowerTrains) op te zetten. In 2026 kan Red Bull nu zelf motoren gaan bouwen en er een Ford-sticker opplakken voor wat extra cash.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear