Het pijnlijkste wat je als F1-coureur kan overkomen, is het vergooien van de titel in de allerlaatste race van het seizoen. Dat je als kijker daar getuigen van mag zijn, is wel heel bijzonder. Dit jaar gaan we geen spannend slot meer zien in Abu Dhabi, maar in het verleden zijn er seizoenen geweest waarin het tot het laatste moment spannend was. Dit zijn wat ons betreft de spannendste F1-seizoensfinales aller tijden.
1959: De laatste 800 meter
We beginnen aan het einde van de jaren ’50, toen er nog gereden werd met bommen van auto’s in sigaarvorm. In 1959 gaat de strijd in de laatste race op Sebring tussen Stirling Moss en Jack Brabham. Als Brabham vóór Moss finisht, is hij kampioen. Wanneer de auto van Moss het al in de vijfde ronde begeeft, hoeft Brabham alleen nog de finish te halen.
Dat blijkt moeilijker dan gedacht, want 800 meter voor de eindstreep stopt zijn auto. De benzine van zijn Cooper T51 is op. Als hij maar over de finish komt, telt zijn deelname aan de race en is hij kampioen. Hij besluit om uit te stappen en zijn auto over de streep te duwen. Dat lukt. Zodra hij over de finishlijn komt, stort hij ter aarde van uitputting, maar het kampioenschap is binnen.
1964: De gouden teamgenoot
Tijdens de F1-seizoensfinale in Mexico maken drie coureurs kans op het kampioenschap: Jim Clark voor Lotus, Graham Hill voor BRM en John Surtees namens Ferrari. Clark begint vanaf pole en rijdt na de start gelijk weg. Surtees sukkelt op de vijfde plaats terwijl Hill vecht om de derde stek met Ferrari-coureur Bandini. Dat loopt fout af.
Bandini knalt achter op de BRM waardoor de uitlaat van Hill krom komt te staan. Hills auto verliest daardoor vermogen en valt terug. Intussen stevent Clark af op een gemakkelijke overwinning, totdat zijn motor in de voorlaatste ronde de geest geeft. Surtees moet nog één punt extra scoren, anders is Hill alsnog kampioen. Een voordeel: de coureur vóór hem is zijn teamgenoot.
De Ferrari-pitcrew gebaart naar Bandini dat hij Surtees voorbij moet laten (zeg maar een vroege vorm van teamorders). Bandini begrijpt de boodschap en laat zijn teamgenoot erlangs. Surtees wordt dus kampioen doordat zijn teamgenoot eerst een concurrent van de baan rijdt.
1976: De playboy vs de sportman
Mocht je de film Rush nog niet gezien hebben: we adviseren je om die vandaag nog te kijken. Het is de verfilming van de strijd tussen James Hunt en Niki Lauda. De Oostenrijker is in 1976 aan de winnende hand, maar door een zware crash op de Nürburgring kan Hunt het gat dichten. Wonder boven wonder overleeft Lauda de crash en mist hij maar twee races.
Tijdens de laatste race in Japan valt de beslissing. Het komt op het circuit bij Mount Fuji met bakken uit de hemel. Lauda stelt voorafgaand aan de race voor om niet te gaan rijden, omdat het te gevaarlijk is. Er komt een stemronde waarbij de meeste coureurs ervoor kiezen om gewoon te gaan rijden.
Na twee ronden komt Lauda de pits in. Hij stapt uit, omdat hij niet het risico wil lopen om te verongelukken. Hunt rijdt door en drie ronden voor het einde pakt hij de derde plaats waardoor hij één punt meer scoort dan Lauda en kampioen is. Het eerste dat Hunt doet nadat hij uitstapt? Vragen om een drankje natuurlijk. Het blijft toch James Hunt.
2008: 38 seconden kampioen
We maken een flinke sprong in de tijd. Nadat Alonso en Hamilton een kampioenschap in 2007 hebben verspeeld, moet er een jaar later een titel komen bij McLaren. Alonso wordt de laan uit gestuurd en Heikki Kovalainen vervangt hem. Tijdens de laatste race van het seizoen op Interlagos staat Lewis Hamilton er het beste voor. Felipe Massa moet voor een kampioenschap op zijn thuiscircuit 7 punten meer scoren met de overwinning of 8 punten zonder overwinning.
Alsof de goden ermee spelen, begint het vlak voor de start kort te regenen in São Paulo. Op een vochtige baan is Massa heer en meester terwijl Hamilton achter Timo Glock blijft hangen. Massa finisht de race en is (als de stand zo blijft) wereldkampioen. Het feest wordt al gevierd in de Ferrari-pitbox.
In de op een na laatste bocht haalt Hamilton toch Glock in en pakt daardoor precies het aantal punten dat hij nodig heeft. Ferrari moet hierdoor na minder dan een minuut al het feest staken. Hamilton is kampioen.
2012: De spin van Vettel (en hulp van Schumacher?)
Vier jaar later zijn het Alonso en Vettel die om de titel duelleren. Wederom is Interlagos het toneel van een zenuwslopende seizoensfinale. Bij de start komt Vettel niet lekker weg. Tot overmaat van ramp spint hij na contact met Bruno Senna. Links en rechts schieten auto’s aan hem voorbij terwijl hij achterstevoren op de baan staat.
De Duitser moet zich van de laatste plaats naar voren zien te werken. Vooraan komt Alonso niet voorbij Button, waardoor een zesde plaats genoeg is voor Vettel. In ronde 64 van 71 ligt Vettel zevende achter Michael Schumacher. In diezelfde ronde laat Schumacher – die zijn laatste F1-race rijdt – op verdacht eenvoudig wijze zijn landgenoot voorbij. Dat extra punt is genoeg voor Vettels derde kampioenschap op rij.
2021: Goatifi
Deze had je waarschijnlijk al zien aankomen. Moeten we hier heel veel woorden aan vuil maken? Voor wie onder ‘s werelds grootste steen verblijft hierbij een samenvatting van de F1-seizoensfinale van 2021. Het hele seizoen 2021 gaat het tussen de zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en de rijzende ster Max Verstappen.
Na een jaar vol controverse staan Hamilton en Verstappen met hetzelfde aantal punten in de finale. Tijdens die laatste race domineert Hamilton en lijkt hij het record van de meeste wereldkampioenschappen van Schumacher af te pakken. Onverwachts smijt Williams-coureur Nicholas Latifi zijn auto in de muur waardoor de safetycar op de baan komt.
Hamilton kiest ervoor om op de baan te blijven om P1 te bewaken terwijl Verstappen een pitstop maakt voor vers rubber. De wedstrijdleiding besluit vervolgens om alleen de achterblijvers tussen Hamilton en Verstappen weg te halen en de race te hervatten met nog een ronde te gaan. Verstappen slaagt erin om Hamilton in te halen om zo de eerste Nederlandse F1-wereldtitel in de wacht te slepen.
Reacties