Barcelona 1996, Spa 1998, Silverstone 2008, Brazilië 2016. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met F1-regenraces die een spektakelstuk voortbrachten. Die tijd lijkt helaas voorbij. We beginnen tegenwoordig eerder te trillen van angst dan van opwinding bij de eerste regendruppels op de lens. Wellicht dat het volgende idee ervoor kan zorgen dat je weer kunt uitkijken naar een F1-regenrace.
De regenraces in Singapore en Japan lieten zien dat het rijden op nat asfalt veranderd is. Teams en coureurs doen er alles aan om de full-wets te omzeilen en de wedstrijdleiders durven het regelmatig niet aan om de coureurs de baan op te sturen. Naar aanleiding van deze twee regenraces is de GPDA (Grand Prix Drivers’ Association) bij elkaar gekomen voor beraad.
Informatierondes van de coureurs voor de FIA
De voorzitter van dit clubje, waar onder andere Vettel, Hamilton en Russell in zitten, is oud-F1-coureur Alexander Wurz. Hij gelooft in een concept dat hij ‘informatierondes’ noemt, zo legt hij uit aan Autosport. ‘De wedstrijdleider zou de optie van informatierondes kunnen krijgen. Hij zou dan kunnen zeggen, als de teams het eens zijn met de procedure, dat de auto’s de baan op mogen alsof ze hun ronde naar de grid rijden.’
‘Tijdens deze ronde kunnen de coureurs zelf zien hoe de omstandigheden zijn. We zouden dan twintig meningen hebben van twintig coureurs die hun leven op het spel zetten. Dan kan de FIA ook een beter geïnformeerd besluit nemen. Het is ook goed voor de marshalls. Zij weten dan of ze de volgende marshall-post kunnen zien. Als ze die niet kunnen zien, zou je echt niet moeten gaan rijden; we willen geen ongelukken in een witte wolk van mist.’
Representatief beeld voor het publiek scheppen
Daarnaast denkt Wurz dat het publiek beter zal begrijpen dat de race wordt uitgesteld wanneer de F1-auto’s rondgaan in plaats van de safetycar. ‘Wanneer je de safetycar alleen ziet rijden, met een beetje spray, en die gast heeft lol en gaat over de kerbs en doet een drift, is dat compleet anders dan wanneer je plotseling twintig auto’s de baan op stuurt.’
Het idee voor de informatierondes is alleen nog maar intern besproken binnen de GPDA. Daar kan zomaar verandering in komen als het aan Wurz ligt, al zijn er nog wel wat haken en ogen. ‘Je moet uitzoeken hoe het dan zit met raceafstanden en de lading benzine, maar ik denk dat we wel een oplossing kunnen vinden, omdat het erg zou helpen.’
Reacties