Even leek Max Verstappen flink in de penarie te zitten tijdens de vrije training eerder vandaag. Zijn Red Bull RB20 gaf er uit het niets de brui aan en kwam tot stilstand op het rechte stuk. Inmiddels heeft Christian Horner verklaart dat er een probleem met een sensor was. Na een vlugge reset was het probleem gefikst en verloor Verstappen vrij weinig tijd. Nu moet de Nederlandse coureur klaar zijn om op de limiet te rijden. Welkom bij de sprintkwalificatie voor de GP van Oostenrijk 2024.
Nu we Horner toch aanstippen, eerst nog een sappig verhaal uit de paddock. Christian Horner heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat Jos Verstappen dit weekend niet in een oude Red Bull F1-auto rijdt. Volgens Jos Verstappen wilde Horner niet dat de runs van Verstappen senior gefilmd worden. Daar is papa-Verstappen zo van ontdaan dat hij niet meer wil instappen. Intussen gebruikte Horner deze discussie om in te spelen op de Verstappen-Mercedes-saga. Horner zei: lAls Wolff een Verstappen wil hebben, is Jos beschikbaar.
SQ1
Twaalf minuten hebben de coureurs per kwalificatieonderdeel om een zo kort mogelijke rondetijd op de borden te krijgen. Tijdens de eerste twee delen mogen de coureurs maar één setje mediums gebruiken en in het laatste deel maar één setje zachte banden. Ieder team opteert om twee snelle ronden te zetten.
Max Verstappen is net als in de oefensessie de snelste. Russell, Sainz en Norris zitten binnen 0,1 seconde van de snelste man. Lewis Hamilton komt goed weg met zijn veertiende plaats. Tsunoda heeft een flink moment in zijn laatste ronde. Hij raakt het grind in bocht 9, spint 180 graden, vangt de drift op en weet buiten de muur te blijven. De handen mogen ook op elkaar voor Logan Sargeant. Voor het eerst is hij sneller in een kwalificatie dan Albon.
SQ2
Laten we dat nog eens doen, maar dan met de overgebleven vijftien coureurs. Door deze sprintkwalificatie krijgen we een goed beeld van de verhoudingen in Oostenrijk. Verstappen maakt vooral het verschil in de laatste sector. Dit deel van de baan bestaat uit twee vliegensvlugge bochten. Daar gaat de Red Bull dus goed op.
Kevin Magnussen heeft zijn auto duidelijk afgesteld op rechtelijnsnelheid. Hij is de snelste in de eerste sector (die bestaat uit een recht stuk, een knikje naar rechts en nog een recht stuk). Toch is dat niet genoeg om door te mogen naar het volgende deel. Ook Stroll, Alonso, Tsunoda en Sargeant vallen uit. En kijk eens: wederom gaan beide Alpine-coureurs door naar het laatste deel van de kwalificatie. Allez les Bleus!
SQ3
De finale van de sprintkwalificatie wordt gevuld met maar één pushronde per coureur. Tot op het laatste moment blijven de auto’s binnen staan, omdat de zachte band niet heel veel meer snelle ronden heel blijft. Met nog twee minuten en vijftig seconden te gaan, komen de McLarens, Mercedessen en naar buiten, maar de rest blijft staan.
Leclerc wil naar buiten, maar heeft een probleem. Hij houdt daarmee andere auto’s op in de pitsstraat. Gelukkig voor die andere auto’s is er nog net genoeg tijd over om een rondetijd neer te zetten, maar Leclerc niet. Van de auto’s die wel op tijd over de streep kwamen, is Max Verstappen de snelste.
Norris komt nog tot 0,093 seconde van de snelste tijd, maar Piastri om P3 moet al drie tienden toegeven. Er is nog een persoonlijk overwinninkje voor Sergio Pérez. Hij start de sprintrace morgen vóór beide Alpine’s. Het vervelende: hij is 1,3 seconden trager dan Verstappen in dezelfde auto.
Uitslag van de sprintkwalificatie voor de GP van Oostenrijk 2024
- Verstappen
- Norris
- Piastri
- Russell
- Sainz
- Hamilton
- Pérez
- Ocon
- Gasly
- Leclerc
- Magnussen
- Stroll
- Alonso
- Tsunoda
- Sargeant
- Ricciardo
- Hülkenberg
- Bottas
- Albon
- Zhou
Hoe laat begint F1 in Oostenrijk?
Zaterdag
Sprintrace: 12:00 uur – 13:00 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur
Zondag
Race: 15:00 uur
Reacties