Vuurwerk onder F1-auto’s is iets van alle tijden. Nigel Mansell probeerde ooit om de vonken in zijn voordeel te gebruiken. De Britse coureur keek voorafgaand aan de race waar oneffenheden in de baan zaten om tijdens de race vonken te maken om een concurrent achter hem af te leiden. Maar waar komen de vonken onder moderne F1-auto’s vandaan?
In een video van de F1 legt F1-expert Albert Fabrega uit waar de vonkjes vandaan komen. De FIA wil dat alle F1-auto’s ongeveer even hoog van de grond staan. Daarom moeten de teams onder iedere F1-auto een plank over de lengte van de onderkant monteren. Deze plank weerhoudt de teams ervan om het buikje van de auto op de grond te leggen.
Het is overigens geen dik snijblok wat onder de auto’s zit. Deze plank is 30 centimeter breed en 10 millimeter dik zijn. Vroeger was dit een houten plank, maar tegenwoordig is de plank gemaakt van een kunsthars die fenolhars heet. Maar ook dat is geen materiaal wat heftige vonken geeft als het over het asfalt schuurt.
De plank wordt beschermd door titanium
Voor zo min mogelijk slijtage zitten er beschermdelen op de plank. Deze delen zijn gemaakt van titaniumlegering. Er is voor dit materiaal gekozen, omdat het licht is er en niet gesjoemeld kan worden met zwaardere gewichten om de balans van de auto aan te passen. Deze titanium delen geven de mooie vonken als ze het asfalt raken.
Per sessie mag een F1-team een nieuwe plank onder de auto monteren. De plank mag qua dikte één millimeter slijten. Is de plank dunner? Dan wordt de auto gediskwalificeerd. Je kunt als team de auto dus niet te laag zetten, want dan wordt ie opgegeten door het asfalt.
Ook in Eau Rouge komen er soms wat vonkjes onder de auto’s vandaan | Foto: © Red Bull Content Pool
F1-teams willen de auto zo dicht mogelijk bij de grond hebben voor zoveel mogelijk downforce. Af en toe zit er een hobbeltje in de weg of raken coureurs kerbstenen met het midden van de auto. Hierdoor schrapen de beschermdelen over de grond. De frictie tussen de skid plates en de ondergrond zorgen voor de vonken onder F1-auto’s.
Waarom coureurs geen fans zijn van de vonken onder F1-auto’s
Carlos Sainz zei over de vonkjes na de GP van Bahrein: ‘Het ziet er geweldig uit op televisie, maar voor de coureurs is het helemaal niet aangenaam’. Ook onder de coureur zit de lage plank. Wanneer de auto bijvoorbeeld door porpoising ook met het midden de grond raakt, wordt de bodem loeiheet door de wrijving. En dat voelen de coureurs in hun achterwerk.
Vlak achter de cockpit bevindt zich de motor. Ook de aandrijflijn krijgt dus wat van de warmte mee. Dit kan dan weer voor oververhitting van de motoronderdelen zorgen. De moraal van het hele verhaal: niets gebeurt in de F1 zonder reden. En nu kun je aan je vrienden uitleggen daar die vonkjes onder F1-auto’s vandaan komen.
Reacties