Doornbos: Zien automerken nog wel toekomst in F1?

Het vertrek van Honda roept vragen op

Max Verstappen wijst naar Honda-logo op Red Bull-pak

Na Sochi dropte Honda de bom dat ze na 2021 uit de F1 stappen. Het riep een hoop emotionele reacties met de bijpassende krachttermen op bij fans, die het idee hebben dat Honda het team van Red Bull in de steek laat. Maar zo kun je het niet zien; het is puur een zakelijke beslissing.

Honda is hard geraakt door Covid en ze zagen de vraag naar hun auto’s afnemen met bijna 20 procent. Bovendien moeten ze flink investeren in de elektrificatie als ze hun doelen willen behalen, en dat kost gewoon miljarden. En een beetje F1-seizoen kost ze 500 miljoen euro, dus dat geld kunnen ze goed gebruiken. Ik begrijp het wel, vanuit zakelijk oogpunt.

Sponsor Ineos zou in overleg zijn met Toto Wolff en de familie Lauda om hun aandelen over te kopen van Mercedes F1. Als dat doorgaat, moeten ze alleen nog een deel van de aandelen van Daimler zien te bemachtigen om een meerderheidsaandeel te hebben. Het team zou dan verdergaan als AMG Ineos en het zou dan dus geen fabrieksteam meer zijn. Op dat moment zullen ze waarschijnlijk wel een motor willen leveren aan Red Bull.

De toekomst van automerken in F1?

Het vertrek van Honda en het potentiële vertrek van Daimler legt wel de vinger op een zere plek. Want wat zegt het over de toekomst van F1? De sport begon 70 jaar geleden omdat autofabrikanten als Alfa, Maserati en Ferrari met hun egootjes het zat waren om te roepen dat ze de snelste waren en het wilden bewijzen. Het begon heel relaxt, maar al snel ontwikkelde de sport zich tot innovatieplatform voor de auto-industrie. Maar nu hebben we te maken met uitstoot en de koolstof-voetafdruk. Gaan merken dan liever investeren in Formule E of houden ze het geld op zak voor hun eigen ontwikkeling?

Porsche zet bijvoorbeeld al volledig in op de Formule E. We zitten op een omslagpunt. Enerzijds jammer, want we zijn allemaal petrolheads en benzine stroomt door onze aderen. Anderzijds maken ze tegenwoordig mooie elektrische producten. Zo’n Porsche Taycan
Turbo S gaat echt heel hard. Andere fabrikanten wedden op twee paarden. Renault zet bijvoorbeeld in op zowel Formule 1 als Formule E. En dat doen ze inmiddels niet onverdienstelijk. In Duitsland pakte Ricciardo de eerste podiumplaats voor Renault sinds het hybridetijdperk.

Reacties
  1. Petrolhead zegt op 13 oktober 2020 om 10:04:

    Zolang het geen rijdende stofzuigers worden met zoveel batterijen dat ze net zoveel wegen als een tank vind ik het best. Vanuit de combinatie van afstand en snelheid gaan volledig elektrisch nooit voldoen. Een hybride met synthetische brandstof (op waterstof basis?) en een MGU-K zoals nu? Of zelfs met een fuel cell zodat je veel minder batterijen nodig hebt?

  2. Irazu rules zegt op 12 oktober 2020 om 23:55:

    Ik snap Honda volledig. Rationeel geen speld tussen te krijgen, en onafwendbaar voor de andere teams.

  3. TG zegt op 12 oktober 2020 om 16:40:

    Formule 1 zal naar mijn idee nooit te vervangen zijn tenzij er een ander brandstof wordt gebruikt in plaats van over te stappen naar electriciteit.
    Zou (bio)ethanol of iets kunnen zijn?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws