Williams Advanced Engineering is lekker aan het bijbeunen. Eerder hielpen ze Singer met het maken van de ultieme Porsche 911 964 en nu helpen ze een supermarkt. Ja, echt.
Sainsbury’s – een soort Engelse Jumbo – gaat vleugelprofielen installeren in hun koelinstallaties. De techniek is geïnspireerd op de achtervleugel van een Williams F1-auto. Ze houden de koelkasten kouder, en de gangpaden warmer. De ingreep moet 44 miljoen kWh per jaar besparen. Dat is gelijk aan het koken van 320 miljoen ketels water. Ongeveer wat een gemiddeld Engels gezin per week aan thee drinkt, dus.
Hoe werkt het?
De vleugelprofielen zitten aan het uiteinde van de planken en dirigeren de lucht terug de koeling in. Zo vervliegt de gekoelde lucht niet. Tijdens een proef bespaarden 50 supermarkten zo’n 15 procent energie. Nu krijgen 1.400 winkels van Sainsbury’s de F1-techniek. We zijn erg benieuwd naar de toepassing van een diffuser op een tosti-ijzer. Of turbotechniek op een föhn. Of een KERS-systeem op een winkelwagen.
Reacties