Dit is nou zo’n retrogame die al retro was toen ie in 1997 werd uitgebracht. Dat lag ook aan het feit dat Interstate ’76 zich afspeelde in 1976 en allerlei hoekig vormgegeven karakters had die ontworpen waren om er, ook in die tijd, old-school uit te zien. Wat meteen zonder meer het beste excuus is dat we ooit hebben gehoord voor verschrikkelijke graphics.
Gelukkig zagen de auto’s zelf er stukken beter uit. Interstate ’76 was een ‘vechtspel op wielen’ dat grote delen van het zuidwesten van Amerika afhakte en er gigantische arena’s van maakte waar zwaarbewapende musclecars elkaar op haast balletachtige wijze konden bestoken. Ja, lieve mensen, wij hebben de oplossing gevonden voor allerlei verkeersopstoppingen: een zelfrichtend napalmkanon op je dak monteren.
De auto’s uit Interstate ’76 waren geïnspireerd op echte modellen
Officieel gelicentieerde auto’s waren er niet, wel vormen die behoorlijk bekend voorkwamen. De Courcheval Manta was een slecht vermomde Corvette Stingray, bijvoorbeeld, en als je alleen speelde, was je veroordeeld tot een knaloranje (soort van) Plymouth die AAR Cuda heette.
Met zijn kilometers durende woestijnasfaltlinten had Interstate ’76 het sfeertje van klassieke autofilms uit de jaren ’70, zoals Vanishing Point, aardig te pakken. De ontwikkelaar stelde voor de game zelfs een funk-supergroep samen, met leden van Primus en Santana, om een soundtrack vol wah-wah gitaren en plukbassen als begeleiding van het machinegeweergeluid te creëren. Werkte zelfs als je het schijfje in je cd-speler mikte.
Het was een bijzondere game
Wij waardeerden Interstate ’76 echter vooral om zijn eigenzinnigheid. Hoeveel games hebben een knop op het toetsenbord waarmee je je partner over het 27 MC-bakkie poëzie kunt laten voordragen? Hoeveel games hebben een volwaardig intro à la Starsky & Hutch, compleet met uit de lucht gegrepen acteurscredits? En, het allerbelangrijkst: hoeveel games kunnen met droge ogen hun speelbare hoofdkarakter de naam Groove Champion meegeven?
Reacties