TOCA Touring Car Championship was het eerste spel met een officiële licentie van de raceklasse die de boze droom is van achteruitkijkspiegels overal op aarde: het Britse Toerwagenkampioenschap. Gelukkig toeval: deze geliefde PlayStation-titel viel samen met het heerlijke Super Touring-tijdperk – een periode waarin het volkomen logisch was dat het Williams F1-team de tijd nam om van een nederige Renault Laguna een winnende raceauto te kneden.

Wat TOCA meteen goed voor elkaar had, was het typerende, beukende racewerk waar het BTCC om bekendstond. De grid stond vol met Mondeo’s en Accords. En je was constant bezig je de andere gestripte, zwaar gesponsorde leasebakken van het lijf te houden. Hoewel iRacing niet wakker zal liggen van het weggedrag, was het in die tijd zo goed en authentiek als het op een console maar kon worden. En ja, het Britse weer werd ook zeer accuraat weergegeven.

Er werden wegenkaarten gebruikt voor de circuits

In het spel zaten alle circuits van de officiële kalender, maar goed, dit was midden jaren ’90, dus laser scanning was iets dat je hooguit in een aflevering van Star Trek tegenkwam. En dus verlieten de ontwikkelaars van Codemasters zich naar verluidt maar op de wegenkaarten van Ordnance Survey, die deden wat Michelin in de rest van Europa deed. Ach, in ieder geval stonden alle kerken waarschijnlijk op de juiste plek.

Wat TOCA TCC beter deed dan Gran Turismo

In tegenstelling tot Gran Turismo, dat met één maand verschil verslagen werd in de race naar de winkels, werkte TOCA wél met een schademodel, inclusief uitvallen wegens mechanische ellende en hier en daar een losgeslagen motorkap. Natuurlijk was het ’t leukst om met een cheat code je Nissan Primera om te toveren in een tank met een straalmotor, compleet met een kanon om je tegenstander de lucht in te blazen. Dat zal Rickard Rydell leren je voor de derde race op rij van de baan te rossen…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)