Een jaar voordat Colin McRae Rally met fikkende banden de markt bestormde, iedereen in totale verbijstering achterlatend, was er V-Rally. Het werd geboren op de PlayStation en was een briljante game die het hele concept van rallyrijden fundamenteel verkeerd leek te begrijpen. In plaats van je te laten rijden tegen de genadeloze exactheid van de stopwatch, moest je gelijktijdig tegen drie andere rallyauto’s (st)rijden, die je zo heel af en toe ook echt voor lieten gaan. Vooral als je ze even daarvoor tegen een naaldboom had geduwd.

Toch, als je het te druk had met het kibbelen over de definitie van rallyrijden, miste je wel een van de beste en snelste games die er waren. Om te beginnen startte V-Rally in de gloriedagen van deze racekunst, toen de Subaru Impreza en Mitsubishi Lancer Evo IV de lakens uitdeelden. Ten tweede, en dit zul je misschien pure heiligschennis vinden, waren de parcoursen van V-Rally superieur aan die van Colin McRae Rally. De routes waren veelal smaller en hadden meer obstakels langs de weg staan, wat ze uitdagender maakte. En het fraai gedetailleerde landschap veranderde telkens terwijl je erdoorheen roste.

V-Rally was verre van perfect

Colin McRae Rally was duidelijk de meerdere van V-Rally wanneer het aankwam op de sublieme, supersoepele bediening. Die was bij V-Rally nerveuzer en dwarsgaan ging een stuk moeilijker. Bizar, zeker als je weet dat offroad-legende Ari Vatanen, die zelf meestal door de zijruit naar buiten keek, nog adviseur voor de game is geweest. Toch: als de grootste aantrekkingskracht van rallyrijden hem zit in voluit knallen langs rijen bomen, zo dichtbij dat je er af en toe een splinter in je elleboog aan overhoudt, dan kreeg je bij V-Rally precies wat je wilde.

Bijzonder weetje: in de Verenigde Staten, waar rallyrijden als toeschouwerssport genoegen moet nemen met een plekje net onder competitief hotdog-eten, verscheen V-Rally onder de gedeelde naam van Need for Speed in de hoop nog een paar games extra te verkopen. En mocht je het je afvragen: de ‘V’ in V-Rally staat voor ‘Virtueel’ en niet, zoals je misschien zou denken als je het speelt, voor ‘Vreselijk zware crash’. Fijn dat we dat even konden ophelderen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)