
Ja, je leest het goed, het is geen geintje en we zijn bloedserieus: Audi komt naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met een dieselversie van de R8. Dit nieuws hebben we niet uit onze duim gezogen, maar gelezen in het doorgaans goed ingelichte Duitse automagazine Auto, Motor Und Sport. Verder lazen we in hetzelfde bericht dat de diesel-R8 tijdens de autoshow van Detroit te zien zal zijn als conceptmodel met de motor van de Q7 V12 TDI onder de glazen motorkap. Dat is goed nieuws, want als deze krachtbron daadwerkelijk geleverd zal worden in de R8, dan kunnen we rekenen op een vermogen van 500 pk en een koppel van ruim 1.000 Nm – én een verantwoord verbruik van ongeveer 1 op 10.
Bovenstaande klinkt natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar dat is het wat ons betreft niet. Het idee van een superauto met een dieselmotor stoot ons een beetje tegen de borst. Het met elkaar verenigen van twee uitersten – of tegenpolen – is toch gewoon een gevalletje ‘serieus vloeken in de kerk’, of zeg maar gerust: een uitgebreide scheldkanonnade in het heilige huis van jeweetwelwie? Kortom, wat ons betreft hoort het gewoon niet, een dieselmotor in een superauto.
Toch is de kans groot dat de duivels van Audi het gaan doen. Op zich zou dat niet zo vreemd zijn, want het merk heeft geschiedenis geschreven met de R10-dieselracer en de R8 V12 TDI past daarom wel in het plaatje bij Audi. Maar goed, wij zien veel liever de R8 met de V10 van de Lamborghini Gallardo komen, tenminste een échte supersportauto. Wat jullie?
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
