
Ja, je leest het goed, het is geen geintje en we zijn bloedserieus: Audi komt naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met een dieselversie van de R8. Dit nieuws hebben we niet uit onze duim gezogen, maar gelezen in het doorgaans goed ingelichte Duitse automagazine Auto, Motor Und Sport. Verder lazen we in hetzelfde bericht dat de diesel-R8 tijdens de autoshow van Detroit te zien zal zijn als conceptmodel met de motor van de Q7 V12 TDI onder de glazen motorkap. Dat is goed nieuws, want als deze krachtbron daadwerkelijk geleverd zal worden in de R8, dan kunnen we rekenen op een vermogen van 500 pk en een koppel van ruim 1.000 Nm – én een verantwoord verbruik van ongeveer 1 op 10.
Bovenstaande klinkt natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar dat is het wat ons betreft niet. Het idee van een superauto met een dieselmotor stoot ons een beetje tegen de borst. Het met elkaar verenigen van twee uitersten – of tegenpolen – is toch gewoon een gevalletje ‘serieus vloeken in de kerk’, of zeg maar gerust: een uitgebreide scheldkanonnade in het heilige huis van jeweetwelwie? Kortom, wat ons betreft hoort het gewoon niet, een dieselmotor in een superauto.
Toch is de kans groot dat de duivels van Audi het gaan doen. Op zich zou dat niet zo vreemd zijn, want het merk heeft geschiedenis geschreven met de R10-dieselracer en de R8 V12 TDI past daarom wel in het plaatje bij Audi. Maar goed, wij zien veel liever de R8 met de V10 van de Lamborghini Gallardo komen, tenminste een échte supersportauto. Wat jullie?
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten
