Toen Renault met de vorige generatie Laguna een paar jaar geleden als eerste vijf sterren voor botsveiligheid kreeg toebedeeld van Euro NCAP leek het alsof een hoge mate aan veiligheid in iedere auto standaard zou worden. Het komt tegenwoordig nauwelijks voor dat een nieuwe auto minder dan vier sterren haalt. Dachten we…
Maar Euro NCAP heeft voor het eerst een drietal pick-ups tegen de muur gesmeten met dramatische resultaten. De Mitsubishi L200 scoort prima met vier sterren, maar vormt een wel zeer gunstige uitzondering op de regel. De in ons land nauwelijks bekende Isuzu D-Max komt niet verder dan anderhalve ster. Maar dit dieptepunt verbleekt bij het resultaat van de Nissan Navara die zich diep moet schamen voor een halve ster!
Dit voedt de boodschap dat autofabrikanten hun veiligheidsdenken over de volledige range van modellen moeten uitspreiden. Door toename in luxe worden pick-ups steeds vaker voor personenvervoer ingezet. Nissan gaat op alle tot nu toe geleverde Navara’s de software van de airbag aanpassen en Euro NCAP zal hierna opnieuw een botsproef uitvoeren.
Goede resultaten zijn er natuurlijk ook bij de meest recente crashes. Vier sterren voor volwassenen bij de Suzuki Splash, Renault Kangoo, BMW X3 en Daihatsu Terios, terwijl de volle score van vijf sterren is toegekend aan de nieuwe Citroën C5. De kinderveiligheid achterin krijgt drie sterren bij de Terios en Splash en vier stuks bij de andere modellen. Bij de voetgangerveiligheid maximaal drie sterren bij de Splash en Terios.
Reacties