
Lotus heeft de legendarische Elan Sprint gebruikt als inspiratiebron voor een jubileumversie van de Exige Sprint.
Met deze in two-tone geel uitgevoerde Exige wil Lotus even stilstaan bij het feit dat de productie in Hethel veertig jaar geleden op gang kwam. Dan zijn ze eigenlijk een jaartje te laat, want volgens onze informatie begon die productie in 1967.
Maar goed, toch is er blijkbaar reden voor een fuifnummer. En dat is dus de Exige die in exact dezelfde kleurstelling is uitgevoerd als de Elan Sprint uit 1971. Het blijft echter niet bij de speciale lak. De feestelijke Exige beschikt ook over een nieuw performance pack en nog een aantal andere details. De rest blijft hetzelfde.
Dat betekent bijvoorbeeld lichtgewicht aluminium velgen en een interieur met airco en met leder beklede kuipstoelen. Maar het betekent ook een acceleratie van 0 tot 100 km/u in zo’n 4 seconden, en een topsnelheid van 235 km/u. Jammer is alleen wel dat er slechts veertig van deze gele Lotussen worden gebouwd. En die hebben ook nog eens allemaal het stuur aan de verkeerde kant, en zijn bestemd voor verkoop in Engeland en Ierland. Laten we dan maar roepen dat we geel niet mooi vinden.
Meer van TopGear


Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Nissan GT-R op de Nürburgring laat zien hoe het niet moet

Audi RS 5 vs Porsche Cayman vs Lotus Exige

Dallara Stradale vs Alpine A110 vs Lotus Exige Cup 430

AM Vantage vs 600LT vs Lotus Exige vs Ford Fiesta ST

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
