De autobranche in Europa en dus ook in Nederland heeft een van de slechtste jaren ooit achter de rug. Gelukkig kunnen we er inmiddels op terugkijken. In totaal werden er tijdens een vol crisisjaar 387.699 nieuwe personenauto’s verkocht. Toch nog een flink aantal!
 
Maar ja, het is zomaar 22,5 procent minder dan de 499.993 auto’s die in 2008 nog over de toonbank gingen. En bovendien werden er toen meer grote auto’s verkocht. In 2009 is de voorkeur van de consument meer naar klein, zuinig en goedkoop verlegd.
 
Het was tot op de laatste dag van het jaar nog ‘spannend’ wie de nummer 1 positie zou gaan krijgen, maar Volkswagen bleek met 38.182 auto’s stand te blijven houden en liet voor Toyota met 37.487 eenheden de tweede plek. Daarna volgen Ford (36.745), Peugeot (29.642) en Opel met 26.179 stuks.
 
Bij de modellen blijkt het grootste aantal Nederlanders voor de Golf te zijn gevallen en toch waren 15.076 eenheden slechts goed voor 3,9 procent marktaandeel. Dat is wel eens anders geweest. Dat de Toyota Aygo (11.452) en Peugeot 107 (9.485) in de top 5 staan, geeft wel de trend aan. Ford deed het verrassend goed met zowel de Fiesta (10.949) als de Focus (8.892).

Reacties