De nieuwe Top Gear ligt weer in de winkel dus je kunt weer ruim 200 pagina’s automobiele hoogtepunten lezen. Behalve dan dat ene artikel van James May: hij moest zonodig in een Spitfire vliegen, zo’n vliegende hoestbui waarvan de Engelsen beweren dat ze ons daarmee gered hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat gaan we natuurlijk niet tegen spreken.
Nu we het toch over Engelsen hebben, van Top Gear nummer 46 45 hebben we een beetje een Britse special gemaakt. Dus je leest over snookeren met een Jaguar XJR, de nieuwe Aston Martin van anderhalf miljoen euro (en 700 pk, dat dan weer wel), de Ford Focus RS (of is dat Duits?), de Morgan Aeromax van Richard Hammond – sterker, hij schreef het verhaal zelf – en nog meer Britse zaken.
Wat dan? Komt-ie: TVR, Jaguars nieuwe XKR en XFR, de echte oude Mini (vs de echte nieuwe Toyota iQ), Gordon Murray (die van de McLaren F1) die met een mini-auto wil komen, de Bentley Continental GT met een koets van Zagato (en oranje leer, brrr), een Jaguar XF die 363 km/u haalt, een raket op wielen die 1.600 km/u moet gaan halen (zonder Hammond erin) en de nieuwe Mini Cooper S Cabriolet.
Verder belichten we de Audi R8 met V10-motor (525 pk), een BMW Alpina met belachelijk dikke dieselmotor, de Aston Martin Vantage met V12, autoracen in het jaar 2025 en de coolste motoren (die dingen op twee wielen waarop je bij voorkeur een leren pak draagt en snor) van 2009. Plus de gebruikelijke columns van Clarkson, Hammond, May en Michiel Romeyn en Edo Brunner.
Een extra overzichtje tref je hier. Plezier!
Reacties