De nieuwe Top Gear ligt weer in de winkel dus je hebt weer dik 200 pagina’s te lezen over de allercoolste auto’s van dit moment. De nieuwe Suzuki Alto staat er pas volgende maand in…

Deze maand een primeur voor Europa, Amerika, Azië en de Noordpool: de Spirra S. Ja, ook wij hadden er nog nooit van gehoord, maar er blijken al meerdere prototypes op shows te hebben gestaan. Nu is-ie echt leverbaar en hoe: voor nog geen anderhalve ton koop je een sportwagen met 400 pk, de looks van een Lambo en rijeigenschappen die helemaal niks te maken hebben met Koreaanse auto’s: bijzonder goed. Wij reden ermee op het circuit van Zandvoort en lieten ons vertellen dat er binnen enkele maanden ook een elektrische uitvoering komt. Dat belooft echt wat.

Deze maand hebben we natuurlijk ook de Ford Focus RS. Het geleuter over meer dan 200 pk op de voorwielen en dat dat niet kan enzo, dat lees je wel in de andere bladen. Wij gaven gewoon plankgas, genoten van de meer dan 300 pk’s totdat The Stig kwam opdagen. In een Ford GT. Zeg het maar, wie of wat is sneller?

Jeremy Clarkson bemoeide zich ook nog met de Focus RS – hij reed er rondjes mee om zijn huis, op het platteland van Engeland en wilde ‘m niet meer afstaan. Een normaal mens is een tikje huiverig voor dikke wielkasten en een achterspoiler ter grote van een huiskamerdeur, maar Clarkson is daar op een of andere manier weg van. Dat moet hij zelf weten.

Dan heeft Jaguar de XK een opfrisbeurt gegeven en er gelijk een nieuwe motor ingehangen. Een ongeblazen vijfliter met 385 pk en een supercharged met 510 pk. Zoals een echte Brit zou zeggen: bloody hell. Die 510-pk versie heet XKR en neemt het bij ons op tegen de Aston Martin DB9. Een aardig vergelijk toch?

Verder hebben we de Audi S5 cabrio, de Seat Exeo, de Jaguar XFR (ook 510 pk!), we geven een voorproefje van de Top Gear Westfield Cup 2009, we gingen driften met een Volvo XC60, we reden met grote Jeeps in Amerika en Hammond wilde per se zijn Opel Kadett in het blad. In eerste instantie hebben we hem doorgestuurd naar zo’n lekker dynamisch klassieker blad, maar daar wilde ze geen Kadetts. Dus staat ‘Oliver’ nu in Top Gear. Maar dat kun je gewoon overslaan… En je leest hier nog wat meer over de inhoud.

Veel leesplezier!

Reacties