Vergeet de Olympische Spelen. Welkom bij de allerbelangrijkste medailleceremonie van het jaar, waar de snelsten, de slimsten en de besten worden benoemd en geëerd. Welke grootheid mag voortaan de titel TopGear Auto van het Jaar 2012 dragen? Laat de spelen beginnen.

In TopGear Magazine nummer 91, die vanaf 20 december in winkels en op deurmatten ligt, lees je de complete tests en verhalen achter de winnaars van de TopGear Awards 2012. Hier en nu delen we de uitslag alvast met je. Lees snel verder en kijk of jouw favoriet op het erepodium is beland.


Supercar van het Jaar
Ferrari F12 Berlinetta

We gaan op pad op Italië's mooiste wegen met Ferrari's nieuwe meesterwerk, en met de man die het langst in dienst is van het merk, Dario Benuzzi (lees hier over onze eerdere ontmoeting met hem).

'Als deze auto goed is in de heuvels boven Maranello, is ie overal goed'

'De F12 Berlinetta draagt de geest van Emilia-Romagna met zich mee'

'Deze 6,3-liter V12 is niet iets wat je even rustig kunt temmen'

'De motor vindt het keer op keer heerlijk om de 8.400 aan te tikken'

De Ferrari F12 Berlinetta is verschrikkelijk snel, en toch niet angstaanjagend. Hij is uiterst pienter, maar schept geen afstand. Hij is adembenemend mooi, maar niet zelfingenomen of theatraal. Dit is de meest hoffelijke supercar ooit, en hij is onze Supercar van het Jaar.


Allrounder van het Jaar
BMW 320d Touring

Vergeet midi-MPV's, kleine SUV's of soortgelijke gedachtenkronkels van ontwerpers die proberen je te dwingen om op een andere manier over dezelfde problemen na te denken. Het antwoord op alles wat op je pad zou kunnen komen, is een 320d Touring. Klaar. En daarom is ie onze Allrounder van het Jaar 2012.


SUV van het Jaar
Fiat Panda 4×4

Deze Fiat is de berggeit onder de auto's. Je vindt er minstens één in de buurt van de top van elke berg in Europa. Omdat je toch eerder over rotsen gaat klauteren in een Panda dan in een dure Range Rover, en omdat het lichte Italiaantje nu eenmaal ongelooflijk ver komt in ruw terrein. Verder is ie ontzettend aaibaar en eindeloos pretentieloos, daar houden we van. De Panda 4×4 is onze SUV van het Jaar 2012.


Hot Hatch van het Jaar
Ford Focus ST

Oké, dit is de stationversie. Maar de Ford Focus ST is wel degelijk onze Hot Hatch van het Jaar. We rijden 'm in Moskou, waar we zelfs tussen de gaten in het asfalt en de levensgevaarlijke verkeersongelukken door nog kunnen ontwaren hoe geweldig hij is.

'Buiten het scherpe uitlaatgeluid van de ST heerst hier totale stilte…'

'Plots word ik eraan herinnerd dat dit een behoorlijk snelle auto is. Van 0 naar 100 km/u spurten kost slechts 6,5 seconde'

'Zelfs met grove winterbanden wil deze voorwielaandrijver maar niet ondersturen'

De Focus ST Estate is niet zo'n uitgesproken natuurtalent als de Mégane RS, en hij voelt niet zo geruststellend Duits aan als een Golf GTI. Maar hij doet alles wat je maar van 'm vraagt, zonder compromissen te stellen. Dat maakt 'm tot de beste hete hatchback van het moment.


Luxepaard van het Jaar
Range Rover

'Niets aan veranderen, gewoon verbeteren.' Dat was wat Range Rover-klanten zeiden toen hen gevraagd werd naar hun wensen voor de nieuwe generatie van het Britse icoon. Toch speelde Land Rover het niet op safe, en werd de nieuwe Range – zij het vooral onderhuids – radicaal gewijzigd. Het resultaat is een auto die honderden kilo's lichter en technisch geavanceerder is, maar volop luxe en terreinvaardigheid biedt volgens het bekende en geliefde recept. De beste is absoluut nog beter geworden. De Rangie is ons Luxepaard van het Jaar.


Coupé van het Jaar
Toyota GT86

De Toyota GT86 en Subaru BRZ zijn tweelingbroers, maar welke is de evil twin? We proberen het uit te vinden in de heuvels van Wales, vanuit de bijrijdersstoel, met een blinddoek om. Eén van deze rakkers zal sowieso bekroond worden tot onze Coupé van het Jaar.

'Beide merken beweren dat er toch echt verschillen zijn tussen deze auto's'

'De GT86 en BRZ spatten bijna uit elkaar van energie, en sporen je aan om elk laatste grammetje daarvan te gebruiken'

Wat voelen we? Zijn er merkbare verschillen, ook zonder dat we weten door welke van de twee we worden meegevoerd? Geheel tegen de verwachtingen in: ja, er zijn verschillen, al zijn ze miniem. Toch is het voor ons duidelijk. De Toyota wint.


Lekkerste Leasebak van het Jaar
Mercedes A-klasse

Heeft iemand een auto ooit zo'n enorme sprong vooruit zien maken als deze A-klasse? Van hoog en smal rollatorvervoer naar frisse en hippe hatchback, van vreemde eend in de bijt naar – eindelijk – een serieuze concurrent voor de Audi A3 en BMW 1-serie. We geven Mercedes een applaus omdat ze de keuze na al die tijd alsnog durfden te maken. Dat niet alleen; we benoemen de A-klasse hierbij meteen tot Lekkerste Leasebak van het Jaar. Kijk je baas lief aan en regel er een.


Cabrio van het Jaar
McLaren MP4-12C Spider

De 12C is de ultieme cabrio, ongeacht het seizoen. James May legt uit waarom een auto die in alle opzichten zo ontzettend goed is, toch spannend kan zijn. Ondanks dat het leukste verhaal dat je in bars erover kunt vertellen, luidt dat je dure supercar 'geweldig is om te rijden, hartstikke betrouwbaar is en gemakkelijk is om elke dag mee te leven'.

'Het vermogen is iets omhoog gegaan, van 600 naar 625 pk'

'De 12C Spider is vanaf moment één springlevend en gewillig'

'Dit is de meest goedaardige supercar die ik ooit heb gereden'

'De motor van de McLaren gedraagt zich grommend en blaffend'

Volgens James is het rijden van een Ferrari te vergelijken met het vasthouden van een hoogwaardig beeldhouwwerk, terwijl de McLaren meer aanvoelt alsof je een persoon van vlees en bloed vastpakt. Hij is warmer en stelt je meer op je gemak, in tegenstelling tot wat je zou denken. In een cabrio – en met deze temperaturen – is dat precies wat we zoeken. De 12C Spider is onze dakloze topper van het jaar.


Precies De Auto Die Je Nodig Hebt van het Jaar
Volkswagen Golf

Het is tijd om de Volkswagen Golf te huldigen, omwille van zijn consistentie, zijn kwaliteit en zijn stille streven om altijd en overal de beste te zijn. De Golf is de auto waarnaar andere merken hun bouwsels modelleren, en het is de auto die ieder van ons goed kent uit het verre of recente verleden. Een Golf is niet méér auto dan je nodig hebt, maar kan je wel alles bieden wat je maar wilt.


Hypercar van het Jaar
Pagani Huayra

Onze Hypercar van het Jaar zal het wiel niet opnieuw uitvinden. Hij zal de wereld van het personenvervoer niet op z'n kop zetten en geen oplossing bieden voor de energiecrisis. Richard Hammond zoekt uit wat 'm dan wel zo geweldig maakt.

'Uitmuntende prestaties en een verbijsterend uiterlijk. Er was eigenlijk maar één gegadigde voor deze Award'

'Ik wil dat de Hypercar van het Jaar iets is waar dromen uit bestaan, iets wat mijn fantasie op hol brengt'

'Kunst druipt van de Pagani Huayra af; de carrosserie, met de cockpit nog altijd ver naar voren neigend, is gladder en ronder dan die van de Zonda'

'Het lampje van de tractiecontrole ging branden. In de zesde versnelling'

De Huayra is het werk van één bevlogen man, zegt Richard. Het is iets dat uit zijn hoofd viel en landde op posters in jongensslaapkamers. Het is een eenhoorn van een auto, iets ongrijpbaars en geweldigs. Dat maakt 'm specialer dan speciaal.


Sporter van het Jaar
BMW M135i

Voor TopGears Sporter van het Jaar-Award waren de meningen dusdanig verdeeld dat we nog één laatste rit met de twee finalisten moesten maken. Tenminste: wijzelf niet. We brachten The Stig ervoor mee. Porsche Boxster en BMW M135i, bereid jullie voor.

'De één is een pure roadster met middenmotor, de ander een wat gedrongen hatchback met een grote turbo'

'The Stig werkt beide auto's af tot de Porsche slechts nog op benzinedampen rijdt en de BMW nauwelijks achterbanden over heeft'

De winnaar? Dat is ontegenzeggelijk de M135i. Omdat hij een stuk goedkoper is, maar niet minder capabel. Sterker, zijn ietwat suffige uiterlijk ten spijt gaat hij zo hard dat hij sommige supercareigenaren vochtige oksels weet te bezorgen. Ja, de BMW wist ons te verrassen. De Porsche, hoe goed hij ook is, lukte dat niet.


TopGear Auto van het Jaar
Toyota GT86

Dames en heren, gaat u alstublieft staan en hef uw glas op de Toyota GT86, een auto die bewijst dat je ook vandaag de dag nog voor een bescheiden prijs in iets enerverends kunt rijden.

Jeremy Clarkson, de man die uiteraard het laatste woord heeft in de TopGear Awards, loopt weg met de kleine Japanner.

'De GT86 is de markt op komen hollen met een smerige grijns op z'n gezicht. Hij is ontworpen met slechts één doel: plezier maken'

'Een motorinhoud van 2,0 liter lijkt te klein voor een moderne, zware sportauto. Maar in deze is het precies groot genoeg, want je kunt hem ermee in een drift zetten en die gaande houden'

'Normaal gezien bestaat er niet zoiets als "goedkoop en goed". Enkel "goedkoop en vreselijk" en "duur en goed". Maar de GT86 is een uitzondering'

Deze kleine Toyota is geen fantastische auto. Het is wel een erg goede auto voor een fantastische prijs. Een automobiel feestje dat zorgt voor vrachtladingen dwars en rokerig plezier, binnen handbereik van velen. Daarom is ie onze keuze voor de TopGear Auto van het Jaar 2012.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear