Een nieuwe, schappelijk geprijsde auto, om precies te zijn. Maar wat is het? Eind juni, wanneer het nieuwe seizoen van TopGear op BBC2 begint, kom je erachter.

Gedurende drie jaar en vijf seizoenen is de Kia Cee-apostrof-d een betrouwbare vriend voor ons geweest. Hij heeft een indrukwekkend leven geleid, waarin hij talloze glamoureuze celebrity-achterwerken verwelkomde in zijn speciale kuipstoel; van rockgoden als Mick Fleetwood, Alice Cooper en Slash tot vooraanstaande hartenbrekers als Tom Cruise, Ryan Reynolds en John Prescott. Maar onze Cee'd is inmiddels nogal verouderd, en belangrijker: het scorebord met rondetijden is bijna vol. Dus ofwel komt er een andere auto, ofwel zouden we een nieuw, groter bord moeten regelen. En dat zou belachelijk zijn.

Helaas nemen we dus afscheid van de Cee'd. De grote vraag is nu natuurlijk: wat wordt zijn vervanger? Regelmatig wordt ons gevraagd waarom we de boel niet wat uitdagender maken door de gasten in iets heel snels te zetten, zoals een Lamborghini Aventador. Nou, om te beginnen: die Lambo mag dan prachtig zijn, hij is niet bepaald schappelijk geprijsd. Ook is het niet zo makkelijk om er elke week een paraat te hebben staan, zodat een semi-bekend persoon een middagje vrijuit kan proberen om alle letters van de bandenwangen te gummen. Daarnaast zou zo'n auto de minder ervaren rijders doodsangsten aanjagen, en de lefgozers en -dames mogelijk bij een groot en rommelig ongeluk kunnen betrekken. In beide gevallen zouden we van links en rechts worden aangeklaagd. Nee, de Schappelijk Geprijsde Auto moet middelmatig presteren – niets minder, maar vooral niets meer.

Er zijn zat auto's die aan dat criterium voldoen. Het punt is de prijs. Toen TopGear tien jaar geleden begon, waren er talloze simpele en betaalbare modellen te vinden; maar nu proberen al die merken upmarket te raken. 'Schappelijk geprijsd' hoeft echter niet te betekenen dat de auto niet wat duurder mag zijn, als ie maar waar voor z'n geld biedt met een rijke standaarduitrusting, en je in de showroom een voorzichtige grijns bezorgt als je erachter komt wat je voor je geld allemaal kunt krijgen.

Met dat in ons achterhoofd stelden we een groepje kandidaten samen bij ons speciale, geheime, schappelijk geprijsde testcentrum in Surrey (voorbij Stovolds Hill, naast de B2130 bij Cranleigh), waar we ze eens goed door The Stig in het rond lieten smijten. Ook liep ons productieteam daar rond om de interieurs op te meten en te kijken of ze ruim genoeg waren voor een rolkooi en de vele camera-bevestigingspunten. Zo zeefden we de auto's er uit die te langzaam waren, of te zenuwachtig, en de auto's die onder druk niet bleken te kunnen presteren. Na al dit uitgebreide onderzoek hebben we er een gevonden die volgens ons precies goed is.

Wat het is geworden? Kijk op zondag 30 juni om 21.00 uur naar BBC2.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)