Diesel, bah? Volgens een onderzoek van het autoblad Auto Motor Und Sport bestaan schone diesels wel degelijk. De onderzoekers concludeerden dat de nieuwste generatie Euro 6D Temp-diesels vervuilde lucht kunnen opslokken en schoner uitblazen. Dus klimaatactivisten en wandelende tak-knuffelaars, allemaal aan de diesel. Het Duitse autoblad schakelde de hulp in van het Britse bedrijf Emission Analytics.
Het onderzoek naar de schone diesels begon met het meten van het aantal fijnstofdeeltjes in de lucht in het centrum van de stad Stuttgart. De hoogste concentratie die gemeten is lag rond de 50.000 deeltjes per kubieke centimeter lucht. Het laagste gehalte dat ze gemeten hebben lag rond de 10.000 deeltjes per kubieke centimeter.
De test is uitgevoerd met vier verschillende auto’s. Een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross BlueHDi, een Kia Optima Sportswagon CRDi en een Volkswagen Tiguan TDI. De conclusie is opvallend: de uitstoot uit de auto’s blijft gelijk, ongeacht hoe vies de lucht is die de auto’s inademen.
Zelfs op drukke dagen, wanneer het aantal fijnstofdeeltjes op 50.000 per cm3 zit, stoot de moderne dieselauto slechts 15.000 deeltjes per cm3 uit – de dieselauto maakt volgens het onderzoek de lucht in de binnenstad dus schoner.
Het onderzoek concludeerde wel dat in de regeneratiemodus, waarbij het filter gereinigd wordt, de emissie kort toeneemt tot 200.000 deeltjes per kubieke centimeter. Het aantal daalt echter bij normaal gebruik tot minder dan 10.000 per kubieke centimeter.
Onduidelijkheden over de schone diesels
Of de dieselmotoren naarmate ze verouderen even goed blijven functioneren, wordt helaas niet vermeld in het onderzoek. Ook blijven de diesels stikstofoxiden uitstoten. De geteste modellen liggen wel onder de norm van 80 milligram per kilometer, maar gezond is anders.
Natuurlijk blijven elektrische auto’s en auto’s op waterstof lokaal het minst vervuilend. Benzinemotoren zijn niet getest, maar in theorie zouden deze de fijnstof nog meer terug kunnen dringen dan dieselmotoren.
Jeff heeft op 10 september 2019 geschreven:
Hier klopt natuurlijk niks van. Hoax onderzoek om de diesel nog te kunnen laten nasudderen. En de filters van de wagen kunnen die ppm count niet eens vasthouden. Dus ergo gaat er X ppm in plus de X ppm die de diesel generiert. En heb je daarna meer ppm dan er in ging. En de ppm die er in gaan komen van alle verontreiniging waar alle ICE aan bijdragen. Dus wordt beetje kip en ei verhaal zo.
Mag wel meer eigen tegen onderzoek betracht worden. Zijn al zoveel “onderzoeken” debunkt de laatste tijd.
Maikel de Bakker heeft op 10 september 2019 geschreven:
U begrijpt natuurlijk wel dat hier totaal niets van klopt. Het in ademen van de uitlaat gassen zijn nog steeds dodelijk. En als ze beweren dat dit niet zo is dan doen we samen wel een test. Ik in een gesloten garage met mijn Tesla die aan staat (met draaiende motor) En hun in een andere gesloten garage met hun diesel. De gene die na 12 uur fluitend de garage uit loopt is de winnaar.