Elke zichzelf serieus nemende autofabrikant moet inmiddels wel een hybride op de markt hebben, dus Audi doet vrolijk mee.
Laten we even wat zaken vaststellen voordat we verder schrijven over Audi’s eerste hybride. Allereerst: Audi bracht al eerder hybride modellen uit, drie zelfs, nog ver voordat iemand wist wat CO2 was, maar die waren niet voor de massa bestemd. Sterker, je moest ze na gebruik (een jaar of wat) weer bij Audi inleveren. Ten tweede: de accu’s die men tegenwoordig in een hybride bouwt, zijn nog niet toereikend om potten te breken, laat staan een beetje afstanden in normaal tempo af te leggen. Ten derde: met het tweede punt indachtig is al dat hybride geneuzel een druppel op de gloeiende plaat.
De vraag is dan: moet je het bouwen van hybride auto’s dan maar geheel achterwege laten totdat er accu’s zijn die wél een aanvaardbare afstand meegaan en er wereldwijd een soort omwisselsysteem van accu’s wordt uitgerold, of hanteer je het beter iets dan niets-principe. Wij houden ook van bomen. Dus voorlopig gaan we voor het laatste. Audi ook.
Wat wil het geval: de Q5 Hybrid rijdt heerlijk. Echt. Waar je van een hybride auto verwacht dat het een Prius-sloomheid van jewelste met zich meebrengt, daar pakt Audi het wat anders aan. Gewoon, door er een 2,0-liter TFSI-motor in te schroeven die 211 pk levert. De elektromotor levert ook nog eens 54 pk waardoor het totale beschikbare vermogen op 245 pk komt. Ja, 211 en 54 zijn samen geen 245 pk, maar een deel van het accuvermogen gaat verloren bij de samenwerking. Toch, 245 pk (en 480 Nm koppel) voor een hybride auto die er ook nog eens lekker uitziet, vinden we te prijzen.
Binnen 7,1 seconden rijd je vanuit stilstand 100 km/u en de topsnelheid is 222 km/u. Kijk, daar kun je mee thuis komen. De gemiddelde CO2-uitstoot is daarbij minder dan 160 g/km en dat is in Nederland goed voor een A-label. Het benzineverbruik zou op 7,0 l/100 km moeten kunnen uitkomen, ook netjes.
Om de hybride-Q5 een beetje aantrekkelijk te maken, rust Audi het model standaard uit met snufjes en grolletjes die op andere Audi’s duizenden euro’s aan meerkosten met zich meebrengen. Zo krijg je standaard navigatie (met een fraai scherm), een behoorlijke audio-installatie, lichtmetalen velgen en vierwielaandrijving. Daar zouden we dan nog een pakketje genaamd Pro Line aan toevoegen zodat je voor een kleine tweeëneenhalf duizend euro ook nog xenon-verlichting, volautomatische airco, bots-sensoren voor en achter én alarm hebt.
De Q5 Hybride rijdt prima, vlot, stuurt direct en is een volwaardige en volwassen auto. Ja, je voelt de omschakeling van elektrische naar benzine-aandrijving, en hij rijdt slechts drie kilometer op stroom bij volle accu’s, maar het concept als geheel – een normale auto, maar nu met elektromotoren erbij – staat als een huis. Als je dan toch groen wilt zijn, dan graag met deze auto.
Specificaties: Q5 Hybrid Quattro
Leuk
Fraai, snel en meer status dan alle andere hybrides bijeen
Niet leuk
Drie kilometer elektrisch is nou niet je van het
TopGear-vonnis
Goed en geslaagd hybrideconcept dat leaserijders in de hogere klasse zeker zal aanspreken
Prestaties
0-100 km/u in 7,1 sec., top 222 km/u, 7,0 l/100 km
Techniek
1.984 cc viercilinder + 33 kW elektromotor, vierwielaandrijving, 245 pk (gecombineerd), 480 Nm (gecombineerd), 1.885 kg, 159 g/km CO2
Doen!
Pro Line-pakket nemen en het hele ding leasen
Niet doen
Een schoon geweten krijgen, dat is met deze Q5 een tikkie overdreven
Prijs NL € 65.500
Prijs BE n.n.b.
Reacties