Je staat er niet iedere dag bij stil, maar het is eigenlijk krankjorem hoe hard het allemaal is gegaan. Hoe lang is dat hele Dieselgate nou geleden? We zullen het je maar vertellen: het begon in 2015. Sindsdien, in een tijdsbestek van amper zeven jaar dus, is de hele autowereld compleet op z’n kop gezet. Nee, dat is niet alleen door de op z’n zachtst gezegd stormachtige opkomst van de elektrische auto – die ontwikkelingen waren natuurlijk al voor een deel in gang gezet.

Wat Dieselgate wél deed, was het compleet wegvagen van de (financiële) basis voor die transitie, die nu eenmaal een stuk eenvoudiger uit te voeren is als je a) géén enorme boetes hoeft te betalen omdat je de kluit belazerd hebt, en b) er zat consumenten zijn die daar een extra slaatje uit willen slaan, en c) in de tussentijd wel nog gewoon je dieselauto’s kunt blijven verkopen. En dat laatste deed dus zo’n beetje niemand meer; wie koopt nog zo’n leugenachtig apparaat, zeker als je weet dat je er nooit meer vanaf komt?

Er is nog steeds iets te zeggen voor dieselmotoren

We hebben het al vaker gezegd: nee, dat is niet eerlijk. Dieselmotoren stoten minder CO2 uit, zijn (veel) zuiniger en gaan langer mee. Nieuwe techniek, toevoegingen als AdBlue en een goede afstelling maken grotendeels een eind aan de uitstoot van schadelijke stoffen. En bovenal: ze rijden heerlijk, wat bijna geen auto zo treffend bewijst als deze Audi SQ5 Sportback TDI. Toen wij hem reden, was hij nog gewoon bij de Audi-dealers te bestellen. Maar kort daarna schrapte het merk alle dieselauto’s in Nederland. En nee, dat was geen 1-aprilgrap.

Het hele idee van de Audi SQ5 Sportback TDI stamt nog uit de tijd dat Audi met dieselauto’s Le Mans won en vond dat er ook van ‘gewone’ dieselauto’s maar eens performanceversies gemaakt moesten worden. Niet veel later bleek dat, door eigen toedoen dus, een timing-miskleun. Het is ons ergens een raadsel waarom Audi het nog nodig vond om deze motor ook in de Q5 Sportback te leggen. Maar goed, wij Nederlanders zijn wel zo navelstaarderig dat we nogal eens vergeten dat de wereld groter is; misschien dat er in andere landen nog wél goede zaken te doen zijn.

De Audi SQ5 Sportback TDI is een som van goede onderdelen

De Q5 Sportback is een uitstekende auto, de 3,0-liter V6 (bi)turbodiesel een fantastisch blok, en samen zijn ze nog iets meer dan de som der delen. De Audi SQ5 Sportback TDI trakteert je op 347 pk, 700 Nm, een 0-naar-100’je in 5,1 seconden en een afgeregelde top van 250 km/u. Dat alles onder het genot van een geluid waarvan je niet wist dat een diesel ertoe in staat was en alle luxe, comfort en afwerkingssuperioriteit die je van een top-Audi verwacht. Beschaafd en in alle rust grote hoeveelheden kilometers verorberen of bochten kleineren tot ze wilden dat ze als rechte stukken waren geboren: hij doet het met een gemak dat je niet eens meer speels kunt noemen.

De Audi SQ5 Sportback TDI is een ideale auto

Het grappige is: de Audi SQ5 Sportback TDI combineert de snelheid en push van een elektrische auto met het geluid en de ‘beleving’ die je van een benzineauto gewend bent, terwijl ie de helft verbruikt. Veel dichter bij ‘de ideale auto’ kun je wat ons betreft welbeschouwd nauwelijks komen. Met één kleine kanttekening: dat je wel in een auto zit waarmee je over een paar jaar geen stadscentrum meer in mag, omdat de fabrikant zelf ervoor gezorgd heeft dat ie gezien wordt als de milieuduivel in hoogst eigen persoon. Het is een vreemde wereld waarin we leven…

Specificaties Audi SQ5 Sportback TDI (2022)

Motor
2.967 cc
V6 biturbo
341 pk @ 3.800 tpm
700 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u 5,1 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,2 l/100 km
215 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
4.689 x 1.893 x 1.633 mm (l x b x h)
2.824 mm (wielbasis)
1.985 kg
65 l (diesel)
500 / 1.470 l (bagage)
Prijzen
niet leverbaar (NL)
€ 77.640 (B)

Reacties

  • Ruud heeft op 16 mei 2022 geschreven:

    In belgie rijden heel veel diesels rond vanwege wegenbelasting stelsel en verzekering voorwaarden

    • Rarebear heeft op 5 mei 2023 geschreven:

      Net zoals in Spanje en de UK !

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)