‘Je bent pas illegaal als je illegaal bevonden bent. Zo werkt het spelletje van racen nu eenmaal’, zei een wijs man genaamd Tom Coronel meer dan eens. Inderdaad, F1-teams willen de limiet van de regels op zoeken – of eroverheen gaan. Maar een maas in de wet uit het verleden mogelijk legaal laten terugkeren? Dat hebben we nog niet vaak gezien. Misschien maakt de F-duct wel een terugkeer in de F1 in 2024.

We schreven al eens uitgebreid over de F-duct en zijn werking. Het foefje is een luchthappertje op de neus dat lucht de cabine in blaast via een gat in de zijkant van de cockpit. Deze luchtstroom deed niets, totdat de coureur met een hand, been of ander ledemaat het gat afsloot. De lucht blies dan niet de cockpit in, maar nam een andere route naar buiten, en dit was het trucje.

De grote luchthapper achter de bestuurder geleidt lucht ónder de achterspoiler om downforce te creëren. Door het gat van de cockpit af te dichten, blaast de F-duct de lucht van de grote happer een andere kant op. Hierdoor werkt de achterspoiler ineens veel minder en valt ook de luchtweerstand van de achterspoiler weg. De topsnelheid wordt dan hoger – en zo was de F-duct een soort handmatige DRS.

Het luchthappertje zit ter hoogte van de ‘f’ van Vodafone, vandaar de naam F-duct | Foto: © McLaren

Waarom kan de F-duct een terugkeer maken in de F1?

De FIA reageert op de GP van Qatar van afgelopen jaar. Daarbij werd het zo onnoemelijk heet in de auto dat Logan Sargeant de race niet kon uitrijden, Lance Stroll een aantal keer was flauwgevallen en Esteban Ocon moest overgeven. Er kwam veel kritiek op de barbaarse omstandigheden waar de coureurs mee te maken kregen en dus grijpt de F1-leiding in.

‘Na de extreme temperaturen gedurende de Grand Prix van Qatar, heeft de commissie updates aan het technische reglement goedgekeurd om een luchthapper toe te staan die zorgt voor meer koeling voor de coureur in de auto. Extra analyse wordt gedaan naar aanvullende koeling mogelijkheden voor meer extreme omstandigheden’, schrijft de FIA.

Wat gaan de teams doen met een extra koelsleuf?

Dit lijkt de deur wagenwijd open te zetten voor de terugkeer van de F-duct, toch? De FIA benadrukt in het reglement dat er in de neus, de cockpit en de ‘Survival Cell’ (zeg maar het conconnetje waar de coureur in zit) allemaal één opening mag zitten voor frisse lucht naar de rijder. Gaat dit de teams ervan weer houden om er een voordeeltje uit te halen? Iets om naar uit te kijken in 2024.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear