
Kia maakt stappen op elektrogebied. Binnen een jaar hebben ze drie elektrische conceptcars geïntroduceerd (waaronder deze malle Pop), dus de vraag is hoe lang het nog duurt voor we in een productie-Kia met stekker kunnen stappen. Voor nu houden ze ons warm met deze Naimo conceptcar, die op de autoshow van Seoul het levenslicht ziet.
Ook dit beestje moet natuurlijk een naampje hebben; Kia noemt het een cross-over utility vehicle (CUV) en spreekt van een stoere, gespierde uitstraling. Wij noemen het gewoon een aandoenlijk bolletje.
De Naimo is geïnspireerd door een Aziatisch soort aardewerk en is slechts 3,9 meter lang. Hij valt op door zaken als een doorlopende voorruit, een houten vloer en papieren hemelbekleding. Dit met het oog op Koreaanse traditie, weet je wel. Ook zit er een sterke blazer onder de voorruit, in plaats van ruitenwissers.
De elektromotor in de Naimo is goed voor 109 pk en 280 Nm, wat het karretje een top van 150 km/u geeft. Dankzij de LiPoly-accu’s bedraagt de actieradius 200 kilometer, en is de auto binnen 25 minuten tot 80 procent op te laden via krachtstroom. Aan het gewone stopcontact duurt het natuurlijk langer: 5,5 uur voordat ie vol is.
We achten de kans klein dat je de Naimo ooit zal kunnen bestellen, maar Kia gaat er de komende tijd in ieder geval uitvoerig mee testen. En dat allemaal zodat jij binnenkort elektrisch kunt Kia’en. Bofkont.
Meer van TopGear


Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?
