
Of je er nu van hou(d)t of niet, een echte Amerikaanse ‘Woody’ blijft speciaal. Neem nu deze Jeep Grand Wagoneer uit 1989: een klassieke Amerikaanse 4×4 waarvan het ontwerptekeningen nog dateren uit de late jaren vijftig en vroege jaren zestig. Door zijn leeftijd is de Grand Wagoneer een echt verzamelobject geworden. En wanneer je er een Dodge Hellcat V8-motor in legt, voelt deze dertiger zich weer piepjong.
Oorspronkelijk legde Jeep een verstandige 5,9-liter V8 met ruim 144 pk en 380 Nm in de Grand Wagoneer. Een drietraps automaat en uitschakelbare vierwielaandrijving zorgden ervoor dat het wat ruigere terrein ook geen probleem was. Echter is deze oude heer onder de motorkap vandaan geplukt door Black Mountain Conversions. Ervoor in de plaats kwam er een V8-motor uit de Dodge Hellcat, met de uitlaatspruitstukken van de Jeep Grand Cherokee Trackhawk.
Dit exemplaar is afgewerkt in de fabriekskleur ‘Bright Red’. Het is de kleur waarin de auto ooit geleverd werd en hij is in 30 jaar nooit overgespoten. Met ruim 80.000 kilometer op de teller weet je zeker dat de vorige eigenaren erg zorgzaam zijn geweest voor deze klassieker in wording. Met de nieuwe motor is nog maar 805 kilometer gereden. De supercharged Hellcat-V8 heeft een vermogen van 717 pk en 875 Nm aan koppel.
De topsnelheid en acceleratietijd van 0 naar 100 zijn niet bekend, maar die zouden we best even willen onderzoeken. Je weet in ieder geval zeker dat als je deze Jeep Grand Wagoneer met Hellcat V8 koopt, dat niemand anders met iets soortgelijks rijdt. Een richtprijs van de Jeep wordt helaas niet opgegeven. Je kunt bieden bij Worldwide Auctioneers.
Meer van TopGear


Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Jeep Renegade e-Hybrid review: slechter dan de Avenger, maar toch zouden we ‘m kiezen

Jeep Avenger e-Hybrid review: Moet je er de volledig elektrische Avenger voor laten staan?

Jeep werkt aan een burnout-modus voor de voorwielen (en dat heeft een praktische reden)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
