Al meer dan honderd jaar kun je radio luisteren via AM-frequenties. Een makkelijke aanname zou zijn dat het dus kinderspel moet zijn om deze simpele techniek te integreren in moderne auto’s, maar de herintroductie van de AM-radio blijkt een hoofdpijndossier voor automakers. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat het leveren van een AM-radio bij EV’s miljarden gaat kosten.

Eerst wat achtergrond. Waar vroeger elke auto een AM-radio had, laten steeds meer fabrikanten deze radio weg omdat mensen vooral FM luisteren, of gewoon via DAB of Spotify. Je zou denken dat niemand heel rouwig is om het verdwijnen van de AM-radio, maar dan heb je het fout. Vooral in Amerika zijn mensen ongerust. De AM-radio zou cruciaal zijn voor noodzenders door het grote bereik.

Het probleem bij AM-radio in EV’s

Het Amerikaanse Center for Automotive Research (CAR) legt uit dat de aandrijflijn van elektrische auto’s zorgt voor elektromagnetische interferentie, waardoor AM-zenders niet goed te ontvangen zijn in EV’s. Ook alle elektronica in moderne auto’s (dus ook benzine- of dieselauto’s) zorgt voor storing voor de traditionele radio. In Tesla’s vind je bijvoorbeeld geen AM-radio.

Aan die storing is wat te doen. Zo kunnen bijvoorbeeld de hoogspanningskabels van EV’s geïsoleerd worden zodat er geen storing naar buiten komt. Ook zouden er filters op de elektronische delen geplaatst kunnen worden die de elektromagnetische interferentie tegenhouden. Het probleem is: al deze nieuwe onderdelen kosten geld.

De totale kosten van het herintroduceren van de AM-radio

Per auto zou de nieuwe isolatie voor de kabelboom ergens tussen de 30 en 45 euro kosten. De filters zouden grofweg tussen de 15 en 20 euro kosten per auto. Als je kijkt naar de totaalprijs van een nieuwe auto, dan valt dat heel erg mee. Totdat je de totale kosten voor de industrie gaat bekijken. CAR becijfert dat de totale kosten voor alle Amerikaanse autobouwers oplopen tot meer dan 500 miljoen euro per jaar.

Om het dramatischer te maken, laat CAR ook de cumulatieve kosten zien. In 2030 zouden alle Amerikaanse autofabrikanten bij elkaar maar liefst 3,6 miljard euro kwijt zijn aan materialen om de AM-radio te beschermen van storing. Deze kosten worden uiteraard doorgerekend aan de kopers. Hoe dan ook: tijd om dus aandelen te gaan kopen in bedrijven die deze componenten produceren.

Maar waarom zouden fabrikanten de AM-radio willen?

AM-radio’s hebben dus een groot bereik; voor heel de Verenigde Staten zijn er nog geen 80 torens nodig om 90 procent van de inwoners te bereiken. Daarom ligt er nu een wetsvoorstel om de AM-radio weer verplicht te maken in alle nieuwe Amerikaanse auto’s; zo kan de overheid bij noodgevallen via deze zenders uitzenden.

Ford en Lincoln gaan het al doen

Jim Farley, de grote baas van Ford, meldde dit jaar dat alle nieuwe auto’s van Ford en zustermerk Lincoln straks weer een ouderwetse AM-radio krijgen. En blijkbaar kunnen ze via een software-update AM-radio installeren op bestaande modellen. Kijk dus niet gek op als jouw Ford Mustang Mach-e straks Radio T-POT of de Borrelronderadio kan ontvangen. En ja, die bestaan echt.

Er zijn nog meer voordelen voor de AM-radio, schijnt

De vorige keer dat we over de AM-radio schreven, kregen we op ons kop van onze lezers. We zouden de radiokennis van een zeekomkommer hebben en er weinig kaas van gegeten hebben. Volgens de fans klinkt de AM-radio beter omdat er minder compressie is. Als je AM luistert kun je ook veel verder rijden zonder van zender te wisselen, omdat je bereik beter is.

Om ervoor te zorgen dat dit weer niet wederom een ‘lachwekkend’ stukje is, willen we graag melden dat er in Nederland ook gewoon dik honderd AM-zenders zijn om naar te luisteren. Ook meldt een vergunninghouder van een AM-zender dat er juist steeds meer mensen naar AM luisteren. Hij zou zo nu en dan last hebben van een storing, maar dat is ‘uniek’ tegenover de DAB-radio ‘zonder beleving’.

Reacties

  • Ruig heeft op 13 november 2023 geschreven:

    @Redactie
    “De AM-radio zou zijn cruciaal voor noodzenders door het grote bereik.”

    *..zou cruciaal zijn voor.. *😀

    • Mattijn Nederend heeft op 13 november 2023 geschreven:

      Aangepast! Thanks

      Reageer
    Reageer
  • Pa heeft op 11 november 2023 geschreven:

    Groot bereik analoog en altijd in de lucht
    Am blijft belangrijk en is noodzakelijk om in de lucht
    Nu het volgende waarom moet de consument de extra isolatie in ev’s betalen voor AM?
    Deze isolatie had er al in moeten zitten om inzittenden te beschermen tegen de straling toch?
    Misschien maar eens uitzoeken hoe dat zit met ev’s en de straling?

    Reageer
  • Mark heeft op 10 november 2023 geschreven:

    Ik luister nog steeds anno 2023 naar AM, radio Caroline vanuit Engeland op 648 kHz. Gewoon muziek zonder spelletjes en lachzakken om de dj, die niet zelf mag kiezen wat hij draait, te ondersteunen. Gewoon radio zoals het hoort met het warme AM geluid.

    Reageer
  • r0n625 heeft op 10 november 2023 geschreven:

    Er wordt in dit artikel geen onderscheid gemaakt tussen een modulatie methode en de gebruikte frequentie.
    Zonder dit onderscheid is dit een waardeloos artikel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)