Voor de autoliefhebber een bekend fenomeen: kijken wat de auto die je vroeger had tegenwoordig kost. Ene Magnus Granberg uit Zweden deed dat ook, en kwam toen per ongeluk de BMW 2002 TII tegen die hij tien jaar daarvoor had verkocht. Hij twijfelde niet lang en kocht zijn eerste auto terug. En zo begon dit project van de BMW 2002 TII met de zes-in-lijn van de BMW M3 E46.

Helaas was de auto flink te grazen genomen door roest, dus de eerste gang van zaken was een opknapbeurt. Met alleen een setje andere wielen en een ander injectiesysteem won de BMW een prijs bij een grote, Zweedse BMW-show. Dit gaf de eigenaar van de TII de drijfveer om het volgende jaar terug te komen met een betere versie van zijn oude BMW.

Hij wilde eigenlijk de motor van een E30 M3

Als eerste was het idee een motor van een BMW E30 M3 in te bouwen, maar hij kon lastig een motor vinden, dus ging hij door naar de E46-generatie. Het was een flinke klus om de zes-in-lijn van de moderne M3 onder de kap van de 2002 TII te proppen. Al helemaal omdat Magnus het uiterlijk van de BMW niet wilde aanpassen. De motor werd compleet gereviseerd en kreeg individuele gaskleppen per cilinder, waardoor het vermogen uitkwam op net geen 350 pk.

De motor bleef niet standaard

Onderhuids is de koets wel aangepast. Het was volgens Magnus een flinke klus om het differentieel en versnellingsbak in een rechte lijn te monteren. De transmissietunnel moest verbreed worden en er moesten compleet nieuwe motor- en baksteunen gemaakt worden. Naast de nodige frustratie was het volgens Magnus ook een financieel zwart gat.

Retro interieur in de 2002

Het interieur kreeg ook een make-over. Zo kwamen er BMW Performance kuipstoelen in en een aangepaste pedalenbak. De waardes van de motor kan je aflezen op een scherm dat verbonden is met de ECU of van de analoge meters in het dashboard. Magnus heeft meerdere dingen aan de auto meerdere keren opnieuw moeten doen, maar daarom kan hij nu wel zeggen dat die ‘perfect’ is.

Reacties

  • Henk heeft op 16 mei 2024 geschreven:

    Puristen zullen ongetwijfeld hun mening al klaar hebben, en daar kan ik ook wel enigszins begrip voor hebben nu dergelijke modellen steeds zeldzamer worden.
    Toch, dat gezegd hebbende, is dit wel een uitermate gaaf toonbeeld van vakmanschap en technische mogelijkheden.
    Puur en alleen daarom al een pluim voor de bouwer, en daarnaast nogmaals een voor het brute maar bescheiden uiterlijk. Klasse project!

    • Oldskool heeft op 19 mei 2024 geschreven:

      Super mooi die 2002
      Weet echter niet wat er heel special aan is

      Hier in friesland rijden zat BMW”s die omgebouwd zijn
      Bijvoorbeeld
      E28 met een 4.0 d blok erin (staat op YouTube)
      Er waren zelfs verschillende E 23 met 3.0d motor erin die hier rond rijden (of gereden)
      Heb namelijk zelf toen der tijd een BMW E23 van 1981 (sharknose) met een 3.0d gereden
      En waren er wel meer zelfs met een v12 in E 30

      Maar de 2002ti is idd wel een mooie project en ziet er klasse uit

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear