Dit is de nieuwe SLK55 AMG. Hij is vrijwel perfect, op twee puntjes na. Hij ziet er wat vreemd uit en kost een vermogen.
 
Achter het stuur van een SLK55 AMG hoef je niet lang na te denken wat de auto zo begerenswaardig maakt. Zeker niet in de streek waar wij ermee reden, de heuvels rond San Francisco. Met het dak dicht waan je je in een coupé: stil, knus en het gevoel alles onder controle te hebben. Wil je wat meer daglicht zonder het dak open te hoeven doen, dan kun je met één druk op de knop de doorzichtigheid van het glazen dak aanpassen. Magic Sky noemt Mercedes het en daar is geen woord aan gelogen.
 
Voor vrijwel elk lichaamsdeel is er een aparte koeling- of verwarmingsmogelijkheid. Ook de airscarf, een warmluchtig alternatief voor de gebreide sjaal van je oma, is mogelijk. Je zult het nooit meer te warm of te koud hebben. Het interieur is verder zoals je van een AMG mag verwachten: leer en geborsteld metaal tot zo ver het oog reikt. Ook stoelen en een hoop elektronische speledingetjes zijn aan boord.
 
Als je over de tramrails door het centrum hobbelt, zou je jezelf kunnen wijs maken dat je in een ‘groene’ auto rijdt. De motor schakelt vier van de acht cilinders uit en zorgt er zo voor dat je 5,5-liter tweezitter ineens een stuk minder dorstig is. Ik bedoel, nog geen 9,5 l/100 km voor een dikke V8 is niet gek, toch?
 
Tegelijk blijkt deze 1.600 kilo zware auto ook prima geschikt om een hoop plezier te beleven op de uitdagende kustweg langs de Stille Oceaan. Tot op hoge snelheid blijft de SLK stabiel. Het direct steer-systeem van AMG houdt in dat de besturing variabel bekrachtigd wordt waardoor de besturing goed gewogen en communicatief is. Tegelijk voel je niet elke hobbel in het wegdek. Slim ingrijpen van de remmen (torque vectoring) maakt dat bochten nog sneller gerond worden. Gooien en smijten kost maar weinig moeite.
 
Na een druk op de knop zoeft het dak in een oogwenk naar beneden, de frisse wind suist door onze haren. Het mooie is dat deze transformatie ook tijdens het rijden mogelijk is. Bij normale snelheden is de turbulentie door de rijwind goed te doen, maak je het al te bont, dan is het verstandiger om het windscherm op te klappen. Het geluidsniveau daalt dan significant.
 
Net als in het interieur zie je bij het onderstel ook de bekende AMG aanpassingen. Strakkere veren, schokdempers en stabilisatorstangen en natuurlijk het drietraps esp van Mercedes’ huistuner. Je kunt kiezen uit On, Sport Handling Mode en Off. De eerste stand is stomvervelend, de middelste is de beste. Zonder esp zijn je achterbanden eerder op dan je benzine. Tot zover allemaal moois, maar weinig schokkends. Alles is even degelijk en 250 km/u is zowel met het dak open als dicht een genot om te rijden. Er is kracht genoeg beschikbaar en het verbruik is gunstig. Het motorgeluid klinkt prachtig uit de vier pijpen. De kleppen in de uitlaat krijgen hiervoor de credits. Het mooie is dat wanneer je het dak opent, de cilinderuitschakeling (daar komen we straks op terug) niet werkt, dus dan kun je continu genieten van die prachtige V8-sound.
 

 
Het eerste probleem is echter de uitstraling. Want ‘kenners’ kunnen nog zo hard roepen dat de styling van de SLK helemaal in lijn is met de SLS en zelfs de SL, de SLK AMG heeft een zodanig voorkomen dat het lijkt alsof de auto exclusief ontworpen is voor rijke huisvrouwen. Een belangrijk pluspunt is dat ze bij de buurtsuper of de schoonheidsspecialiste niet snel een tweede exemplaar zullen tegenkomen. Daar zorgt de prijs wel voor.
 
Want daarmee koppen we het tweede pijnpunt in. Voor hetzelfde geld als de SLK AMG koop je ook de allerduurste Porsche Boxster, de standaardvariant daarvan is een flinke boob– of nosejob goedkoper. Met een beetje doorsparen komt zelfs een nieuwe 911 in zicht. Het is moeilijk om die SLK AMG hoger op de ladder van begeerte te plaatsen dan een Porsche.
 
Laten we dan maar accepteren dat de auto het niet verder zal schoppen dan het duurste modeaccessoire van de komende jaren en ons erbij neerleggen dat de geweldige techniek straks alleen in mooie pochverhalen tot volle wasdom komt. Want, man-o-man, die SLK AMG heeft wel iets bijzonders in huis.
 
De motor is de niet-geblazen versie van het blok dat onder andere in de CLS AMG ligt. Er zijn tal van gewijzigde details, maar het grootste verschil zit ‘m in de cilinderuitschakeling. Natuurlijk gaan we huilen van elk systeem dat de magie van een V8 ontmant, maar respect voor dit fraaie stukje techniek wint het van het verdriet. Dat vermogen van 422 pk in combinatie met een (opgegeven) verbruik van 8,4 l/100 km is prachtig.
 
Het systeem is afgekeken van de techniek die in alle Formule 1-motoren van Mercedes-Benz gebruikt wordt. Wanneer de motor niet zijn volledige kracht hoeft te leveren, wordt van vier van de acht cilinders de brandstoftoevoer afgesloten. In de praktijk zal dat gezien het eerder beschreven koperspubliek eerder regel dan uitzondering zijn. Heb je weer meer kracht nodig, dan zijn in 30 milliseconden alle potten weer bij de les. Als er geen verklikkerlichtjes op het dashboard hadden gezeten, zou je niet geloven dat het echt werkt.
 
Het allermooiste aan de SLK55 AMG is dat je met een paar drukken op de knop het zuinige cabriootje kunt omtoveren in een woeste roadster. Ondersteund door een prachtig gecomponeerde uitlaatsound vergeet je alle groene trucjes. En dat de wegligging niet de beste in zijn soort is. Geniet met volle teugen van het beest dat in ‘m schuilt. Mocht dat niet genoeg voor je zijn, dan spaar je gewoon door voor een 911.

Mercedes-Benz SLK55 AMG

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,6 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 8,4 l/100 km

Motor: 5.461 cc, V8 (soms V4) benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 422 pk

Koppel: 540 Nm

Gewicht: 1.608 kg

CO2: 195 g/km

 

Prijs

NL: € 90.481

BE: € 78.892

 

Vonnis

AMG heeft een geheel andere SLK gecreëerd, maar de prijs is te gepeperd. Leuk in Californië, niet in Nederland.

Reacties