Gok eens: over welke auto moet je meer belasting betalen: een zuinige Suzuki Ignis met een Smart Hybrid-systeem met 83 pk of een Ram TRX met een 6,2-liter V8 en maar liefst 711 pk? Je voelt al aan dat het een strikvraag is. Een ondernemer hoeft dit jaar voor zijn nieuwe pick-up namelijk geen BPM te betalen, en een particulier wel voor zijn personenauto. Dit gaat volgend jaar veranderen, maar hoeveel duurder worden pick-ups dan in Nederland?

De BPM-belasting voor nieuwe voertuigen hangt af van de uitstoot. Volgens de officiële Amerikaanse meting is de uitstoot van de Ram TRX een forse 467 gram CO2 per kilometer. Als je de BPM-tabel voor personenauto’s zou toepassen, dan zou je bijna 50.000 euro aan BPM moeten aftikken. Want bij personenauto’s is het zo: hoe hoger de uitstoot, hoe duurder de BPM per gram CO2 wordt.

Prijs per gram lager voor bedrijfsauto’s

Bij bedrijfsauto’s zijn de regels volgend jaar anders. Er is één vast bedrag per gram CO2. Dit is momenteel 66,91 euro voor bedrijfswagens. Dit kan nog iets worden aangepast voor de inflatie, maar voor nu rekenen we even met dit bedrag. Dit is aanzienlijk minder dan de 549 euro per gram die particulieren moeten betalen per gram boven de 161 gram per kilometer.

Ford F-150 facelift (2023)

En dan het volgende probleem: de Amerikaanse pick-ups worden hier officieel niet geleverd door de fabrikanten en ze hebben dus geen typegoedkeuring. De uitstoot die de automerken in het thuisland communiceren, mag je niet één op één toepassen. Dus hoe bepaalt de Belastingdienst dan hoe hoog de BPM wel moet zijn voor Amerikaanse pick-ups?

De pick-ups worden hier opnieuw gemeten

Autobedrijf Jaarsma legt aan TopGear uit dat elke pick-up in Duitsland een keer door de officiële WLTP-meting gaat. Vaak wordt dit gedaan door een instantie als TÜV Nord of TÜV Sud. De Nederlandse RDW gebruikt de Duitse meting om de auto een uitstootcijfer mee te geven. En aan de hand van dit cijfer, wordt dan weer een BPM-bedrag bepaald.

Volgens Jaarsma is de Amerikaanse meting eigenlijk iets realistischer dan onze WLTP-meting. Dat is leuk voor de ondernemers, want de lagere CO2-uitstoot volgens de meting scheelt geld. Overigens is de Ram TRX uit het rekenvoorbeeld volgend jaar niet meer nieuw te krijgen en als je een bedrijfsauto met een bouwjaar van vóór 2025 importeert, betaal je alsnog niet de BPM.

ram-1500-ramcharger-erev-2024-rijder-3-4-voor

Hoeveel duurder worden Amerikaanse pick-ups dan?

Laten we concrete aantallen noemen. De pick-ups worden dus niet ineens 50.000 euro duurder in Nederland, maar ergens tussen de 15.000 en 30.000 euro. Een Ford F-150 met een V6-motor stoot minder uit dan een pick-up van Ram met een V8-motor. Voor de Ford mogen ondernemers ruim 18.000 euro extra lappen en voor de Ram bijna 22.000 euro BPM. Een beetje pick-up van Ford of Ram kost in Nederland zonder deze BPM momenteel tussen de 50.000 en 100.000 euro.

Een hoop ondernemers kopen nu nog snel een nieuwe bedrijfsbus of pick-up, dus naar verwachting zal de verkoop van Amerikaanse pick-ups met dikke motoren volgend jaar flink teruglopen. Wordt 2025 dan het jaar van de elektrische pick-up? Waarschijnlijk niet. Een F-150 Lightning kost hier altijd ongeveer een ton en je moet voor 70.000 euro nog wel kunnen slagen voor een pick-up voor benzine volgend jaar.

Reacties

  • Jaap heeft op 21 juli 2024 geschreven:

    Het moet toch ergens vandaan komen dus gaan ze de ondernemers maar weer pesten die het weer bij de burgers weg halen

    • @jaap heeft op 21 juli 2024 geschreven:

      Hoezo ondernemers pesten? Je kan toch ook gewoon een normale bedrijfsauto kopen die niet achterlijk veel uitstoot heeft?

      • Zes heeft op 22 juli 2024 geschreven:

        Leg me nog eens uit waarom er BPM (belasting PERSONEN motorvoertuigen) geven gaat wordt op BEDRIJFS auto’s ?

        Reageer
      • Gerard heeft op 21 juli 2024 geschreven:

        Ik denk dat een Ram op lpg minder schadelijke stoffen uitstoot dan menige diesel bus.
        De meeste Rams worden als werkpaard gebruikt om een zware aanhanger te trekken.
        Er zijn natuurlijk uitzonderingen

        Reageer
      • Wouter heeft op 21 juli 2024 geschreven:

        De bpm gaat volgend jaar op alle bedrijfswagens. Dus ook voor de loodgieter in zijn Ford Transit.

        Wie denk je dat die kosten uiteindelijk gaat betalen?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Stoplichtkabouter heeft op 21 juli 2024 geschreven:

    Dus de uitstoot van een pickuptruck is schoner dan de uitstoot van een personenauto?
    Dit is meten met 2 maten.
    Lijkt wel VVD-beleid.
    Is toch totale onzin?

    Trouwens Patricia, er zijn idd heel veel mannen met een klein plassertje, maar wel een dikke auto, motor, of speedboat.
    Daar heb je gewoon gelijk in.
    Maar een grote kan pijn doen, en een kleintje kan lekker kriebelen…
    Aan jou de keus.

    Reageer
  • Willem heeft op 21 juli 2024 geschreven:

    Gewoon keuren op 4 ton als je hem echt voor werk nodig hebt, dan zijn tachograaf en begrenzer geen opstakel. ( Tachograaf wordt binnenkort sowieso verplicht vanaf 2500 kg)

    Reageer
  • Patricia heeft op 21 juli 2024 geschreven:

    De meeste pickups die ik zie rijden zijn worden helemaal niet zakelijk ingezet. Vaak zijn het mannen die indruk willen maken en stoer willen lijken. Ik denk dan altijd dat ze iets te compenseren hebben, hihi!

    • Klaas heeft op 22 juli 2024 geschreven:

      Mijn vriendin rijdt er ook in. Heerlijk om al die linkse zure rotkoppen te zien. Ook nog eens voordeliger dan mijn andere bedrijfsbus! 😂

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)