Vergeeft u ons de titel. We weten dat de tijden van de Kia Clarus, Sephia en Joice liggen echt al ver achter ons. Tegenwoordig is Kia een keurige speler in de middenklasse met geregeld een leuke verassing. Denk aan de Kia Proceed GT, Kia EV6 GT of de Kia Optima Wagon. Voor vandaag hebben we er weer eentje in de vorm van de Kia K8.

Dat is een grote sedan van Kia. Het model stamt al uit 2021, maar ze hebben de auto een facelift gegeven. In veel gevallen zijn facelifts tegenwoordig behoorlijk subtiel, maar in dit geval is Kia behoorlijk rigoureus te werk gegaan. Zo is de totale lengte zelfs toegenomen, doordat de bumpers voor en achter groter zijn geworden. Geheel in lijn met de Kia EV9 heeft de K8 nu verticale lichtunits.

Kia K8 bruin schuin voor

De rest van het ontwerp is vrij strak, op het velgdesign na. Ach ja, een setje wielen vervangen is zo gedaan. Sowieso gaat het in de Kia K8 niet zozeer om het uiterlijk, dan wel het interieur. In zo’n grote limousine wil je in een weelderige cabine zitten en dat is Kia goed gelukt. Het is bijzonder strak vormgegeven, maar niet kaal. Eenvoudig, maar niet simpel. Dat is wel knap.

Techniek van de Kia K8

Natuurlijk moeten we er eventjes echt in zitten om te ervaren of het materiaalgebruik en afwerking stroken met de eerste indruk die we krijgen. Met name met dat bruine leer ziet het er erg goed uit. Dat geldt ook voor de techniek van de grote Kia. De meest eenvoudige Kia K8 heeft gek genoeg geen enkele motor met een turbo. Instappen doe je met een 2.5 viercilinder (195 pk en 248 Nm). Het topmodel is de 3.5 V6 met 296 pk en 359 Nm.

Kia K8 interieur rood

Er is een ook een milieuvriendelijke optie in de vorm van de 3.5 LPI, een zescilinder die op propaangas loopt. Deze heeft 237 pk en 313 Nm. Er komt overigens nog een geëlektrificeerde versie bij in de vorm van een hybrid met 1.6 liter viercilinder en elektromotor, die samen 227 pk en 349 Nm produceren. Alle versies hebben voorwielaandrijving, behalve de sterkste V6. Die kun je namelijk met vierwielaandrijving krijgen. Helaas komt de Kia K8 niet naar Nederland.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

    Dashboards zijn tegenwoordig langgerekte beeldschermen geworden. Oftwel er is werkelijk niets gezelligs en spannends meer aan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear