Wat is de BMW Z4 M40i met handbak?

Noem eens een nieuwe compacte tweezits cabriolet met een beetje een leuke dosis vermogen. Je kunt er vast eentje opnoemen, maar waarschijnlijk is ie al uit productie – of gaat ie binnenkort uit productie. Des te meer reden om voor de laatste keer te genieten van een tweezits cabrio van BMW met een smeuïge zes-in-lijn. En als je dan toch bezig bent, moet je dan 15.000 euro extra neerleggen voor een handbak in de BMW Z4 M40i?

De BMW Z4 met 340 pk kost volgens de prijslijst minimaal 94.200 euro. Vink je de handbak aan in de configurator, dan komt er meteen een prijs te staan van 109.484 euro. En dan lever je zelfs nog 0,1 seconde in op de 0-naar-100-tijd. Niet dat dat heel belangrijk is. De sprinttijd van de snelste Z4 met automaat is 4,5 seconden en met een handbak is dat dus 4,6 seconden, als je een beetje vlot kunt schakelen.

Pook BMW Z4 M40i met handbak (Pure Impulse Edition, 2024)

Voor een groot deel kan BMW daar niets aan doen: de CO2-uitstoot met de handbak neemt toe met 15 g/km, en met het hoogste tarief betekent dit al 8.000 euro extra aan BPM. De fiscus in België komt niet langs met de BPM-hamer, en dat merk je dus in de prijs. Daar kost de snelste BMW Z4 met automaat 73.665 euro, en als je versie met handbak kiest, betaal je maar 2.000 euro extra.

Is er behalve de transmissie nog meer bijzonders aan ‘m?

Als je de BMW Z4 met handbak bestelt, krijg je meteen ook de Pure Impulse-uitvoering. Alleen bij deze uitvoering kun je kiezen voor de kleur Frozen Deep Green, oftewel matgroen. Je krijgt bovendien zwarte lijsten aan de buitenkant, rode remklauwen, beige leren stoelen en leuke velgen. Ook is de software voor de dempers iets aangepast voor de versie met de handbak. Dat verklaart de meerprijs dus ook deels: bij de handbak krijg je wat extra spulletjes.

Hoe rijdt de BMW Z4 M40i met handbak?

Dat is de hamvraag, want een Z4 koop je niet vanwege de kofferbak of het lage verbruik. Laten we beginnen bij de transmissie. Mensen die vaker in handgeschakelde BMW’s gereden hebben, zullen het BMW-schakelgevoel direct herkennen. De pook heeft zeker geen lange slag, maar de beweging is niet zo kort als bij bijvoorbeeld een Mazda MX-5.

Stuur en scherm - BMW Z4 M40i met handbak (Pure Impulse Edition, 2024)

De bak schakelt strak, al is het niet het ultieme ‘klikklak’-gevoel alsof je een Beretta doorlaadt. Als we het moeten omschrijven, voelt het meer aan alsof de interne onderdelen van hard rubber zijn gemaakt dan van metaal. Dit klinkt negatiever dan we het bedoelen; als je hard aan het poken bent, dan wil je misschien een ietwat strakkere bak met meer weerstand. Maar als je gewoon rustig aan het rijden bent, is dit wat aangenamer. En dat is ook meer waar deze auto om vraagt.

Is de Z4 M40i met handbak dan geen echte sportauto?

De naam verklapt het al een beetje: het is geen Z4 M, maar een M40i. Dit betekent dat het een mildere M is in plaats van een soort open versie van een M2. Waar bijvoorbeeld een Porsche 718 Boxster vanaf de eerste meter al direct het vertrouwen geeft dat er geen bocht is die hij niet aankan, is de BMW Z4 wat zachter afgesteld. Dit zorgt enerzijds voor meer comfort, maar daardoor is de BMW wat speelser en geeft hij niet direct de indruk dat de grip onbeperkt is.

Wel daagt de Z4 ook wat meer uit: hij staat wat losser op zijn pootjes dan eerdergenoemde Porsche en als je de systemen uitzet, moet het geen enkel probleem zijn om een bochtje gecontroleerd dwars te nemen. Niet dat wij dit ooit zouden doen, natuurlijk. Het is dus geen serieuze sportauto, maar een leuke tweezitter met zowel speelse als sportieve trekjes. En met 340 pk is ie bovendien vele malen sneller dan Die Ene Leuke Cabrio uit Japan.

Verder nog iets te melden?

Nog een groot voordeel van de Z4 is de combinatie van de uitlaat en het open dak. Waar veel moderne auto’s nogal tam klinken, is het BMW gelukt om de zes-in-lijn een heerlijk roffeltje te laten produceren. Niet zo luid dat het asociaal is, maar precies genoeg om verslavend te zijn. Bovendien geeft de auto automatisch tussengas als je terugschakelt, waardoor je je meteen al een held voelt als je op een bocht afkomt. Ook als je rustig door de toeren gaat, is de akoestische ondersteuning een genot.

Achterkant BMW Z4 M40i

Wat ook goed past bij het ‘leuke dingen zelf doen’-karakter van de auto is het ontbreken van adaptieve cruisecontrol. Gewoon zelf blijven opletten, dus. Ook zijn we blij dat er nog genoeg knoppen in het interieur te vinden zijn en dat je het infotainmentsysteem met een mooie iDrive-draaiknop kunt bedienen. Het klopt allemaal gewoon.

Wat zijn de grote minpunten?

Eigenlijk zijn dat er verdacht weinig. De BMW Z4 M40i is een heerlijke auto om onderweg naar je werk in de ochtendzon rustig je dag op te starten. Daar is ie comfortabel genoeg voor en de uitlaat geeft je meteen wat dopamine om de dag goed te starten. Het enige waar we tegenaan lopen, is iets als de plaatsing van de bekerhouders: die zitten achter de ellebogen. Ook vinden we het Harman Kardon-audiosysteem een beetje tegenvallen.

Dus, moet je de BMW Z4 M40i met handbak kopen?

Ook je partner zal deze qua comfort boven een krappe Boxster verkiezen, dat weten we zeker. De handbak is een prijzige optie, maar het voegt bakken plezier toe aan een auto die toch al veel plezier biedt. Het is een prijzig ding, maar veel andere opties zijn er niet meer in dit segment. Auto’s als de Audi TT, Jaguar F-type of Mercedes SLC zijn allemaal (bijna) uit productie. Of koop je liever twee MX-5’jes?

Specificaties, verbruik en prijs BMW Z4 M40i met handbak

UitvoeringPure Impulse
Motortypezescilinder turbo
Motorinhoud2.998 cc
Versnellingsbak6v handbak
Aandrijvingachterwielen
  
Vermogen340 pk
Koppel500 Nm
 
0-100 km/u4,6 s
Topsnelheid250 km/u
Verbruik (gemiddeld)8,7 l/100 km
 
Afmetingen l x b x h4.324 x 1.864 x 1.303 mm
Gewicht1.625 kg
Bagageruimte281 l
 
Prijs NL (vanaf) 109.484
Prijs B (vanaf) 75.650

Reacties

  • Ivar heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    Leuker om zelf te schakelen. Zie je daar de lol niet van in, neem je lekker de automaat. 15.000 is wel een forse meerprijs hiervoor.
    En jammer natuurlijk dat de Boxster volledig elektrisch wordt. De meesten die met een cabrio gaan toeren, zullen dat niet alledaags doen. Hoeveel zoden zet het dan aan de dijk om de cabrio te elektrficeren?

    Reageer
  • Dave heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Zelf geniet ik nog regelmatig van mijn Japanse handbak, maar eigenlijk is het natuurlijk niet meer van deze tijd als je je realiseert wat je aan het doen bent: Met een metalen stang via wat mechanische koppelingen duw je met de hand een paar verschillende tandwielen in elkaar om te compenseren voor een gebrek aan vermogen en kracht van het motorblok, waarbij je ook nog eens zelf moet bepalen wat de geschikte verhoudingen zijn.
    Dat klinkt een beetje als kaartlezen uit het Shell Stratenboek, of richting aangeven met je armen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)