Je kunt een hoop zeggen over Citroën, maar je kunt ze niet betichten van snel opgeven. Het Franse merk is al meer dan 100 jaar actief in Australië en is zelfs het langst aanwezige merk (zonder onderbrekingen) daar. Maar na een hoop teleurstellende jaren, trekt het merk zich terug. Totaal irrelevant nieuws voor onze Nederlandstalige lezertjes, maar toch even een bijzonder moment.

In Australië wonen ruim 26 miljoen mensen die met z’n allen jaarlijks meer dan 1 miljoen auto’s kopen. Het aandeel van Citroën was vorig jaar slechts 228 auto’s. De jaren daarvoor was het niet veel meer. Een luxemerk als Maserati verkoopt zelfs nog meer dan Citroën, Porsche al helemaal. Het hoogste aantal verkochte auto’s van de afgelopen 26 jaar was 3.805 en sindsdien zakte het aantal gestaag.

Peugeot blijft, Citroën vertrekt uit Australië

Het aantal beschikbare auto’s is down under ook aanzienlijk kleiner dan hier. Citroën Australia verkoopt op dit moment slechts vier modellen. Je kun nu kiezen uit de C3, C4, C5 Aircross en de C5 X. Met name op het gebied van elektrische Citroëns hebben wij hier in Nederland heel erg veel meer keuze. In Australië rijdt men langere afstanden en is het laadnetwerk nog niet zo uitgebreid als in Nederland. Daarnaast zijn in Nederland de bedrijfswagens van Citroën in trek, die in zijn geheel niet verkocht worden in het land van Crocodile Dundee, Oscar Piastri en Kylie Minogue.

De importeur gaat zich nu focussen op Peugeot. Dit merk verkocht dit jaar al 1.341 exemplaren, meldt CarExpert. Ook geen knallend succes, want een merk als Mazda verkoopt per jaar zo’n 100.000 auto’s. Toyota is daar het populairst met 215.000 verkochte auto’s in 2023. De markt is daar ook heel anders dan hier: pick-ups en diesels (het liefst een combinatie van die twee) zijn daar niet aan te slepen.

Reacties

  • Joost heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

    Niet verbazingwekkend, buiten Europa gelden andere normen

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear