De huidige Maserati MC20 is er alweer vier jaar, dus het tijd voor gezinsuitbreiding. Na de coupé konden we de open variant – de MC20 Cielo – verwelkomen. Nu is het tijd voor een heftigere variant in de vorm van de Maserati MC20 GT2 Stradale. De naam suggereert dat het een GT2-racer voor de straat is en weet je, met die omschrijving zit Maserati er niet heel erg veel naast.

Het is namelijk niet zo dat dit slechts een MC20 met spoiler is. Nee, het de Maserati MC20 GT2 Stradale is veel meer dan dat. Er is een nieuwe splitter, dikkere voorschermen, ventilatiegaten in de wielkasten, luchtinlaten en ja, alsnog een hele grote achterspoiler. De aerodynamische onderdelen genereren daadwerkelijk downforce en niet zo klein beetje ook. Bij een snelheid van 280 km/u is er voor 500 kilogram aan downforce.

Maserati MC20 GT2 Stradale blauwpaars zijkant voor

Over kilogrammen gesproken, de Maserati MC20 GT2 Stradale is 60 kilogram lichter dan de reguliere versie, dankzij het extensieve gebruik van koolstofvezel. De motor is daarentegen ook aangepast en levert meer vermogen: 640 pk in plaats van 630 pk. Het koppel daalde opmerkelijk genoeg met 10 Nm, maar met een totaal van 720 Nm ga je daar niet heel erg veel van merken, denken wij.

Maserati MC20 GT2 Stradale is trager dan standaardmodel

De 0-100 km/u-sprint is in 2,8 seconden achter de rug, een tiende sneller dan de normale MC20. Ondanks dat de MC20 GT2 meer vermogen heeft, is de topsnelheid is dus lager. Nu is 324 km/u (1 km/u trager dan de standaard MC20) alsnog een hoge snelheid. De lagere snelheid komt door de grotere luchtweerstand van de extra spoilers. Die extra neerwaartse druk gaat dus ten koste van de absolute topsnelheid. Dit zien we ook bij de Porsche 911 GT3 RS, die vaak iets trager qua topsnelheid dan de reguliere GT3-modellen.

Maserati MC20 GT2 Stradale blauwpaars achterzijde deuren hoog

De MC20 GT2 Stradale is dus perfect voor trackdays. Het straffere onderstel en de grotere Brembo-remmen zullen je er ook bij helpen. Optioneel kun je kiezen voor een performance-pakket. Dan krijg je een elektronisch sperdifferentieel, keramische remschijven en semi-slicks van Michelin (Pilot Sport Cup 2 R). Daarboven is nóg een performance-pakket beschikbaar. Dan krijg je onder andere vierpunts racegordels en een brandblusser.

De Maserati MC20 GT2 Stradale maakt nu zijn debuut tijdens de – je raadt het al – Monterey Car Week 2024. Prijzen en beschikbaarheid zullen ongetwijfeld later nog gecommuniceerd worden. Tot die tijd kunnen de collega’s hier op de redactie gaan uitvechten wie de rijtest mag doen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)