Niet elk model dat een autofabrikant voorstelt, gaat daadwerkelijk in productie. Soms zijn bepaalde concept cars juist bedoeld om een designrichting aan te geven of om te kijken of het publiek er warm voor loopt. In het geval van de Jaguar C-X75 leek niets serieproductie in de weg te staan. Iedereen vond hem schitterend. De auto kreeg nog wel een rol in James Bond-film Spectre als het vervoermiddel van Andre Baptiste, maar daar bleef het bij. Tot nu toe, want dit is de straatversie van de Jaguar C-X75.

Daarmee zit er een enorme tijd tussen de eerste introductie en de daadwerkelijke levering. We konden de Jaguar C-X75 namelijk verwelkomen op de Salon van Parijs in 2010. Om even een idee te geven: de iPhone 4 was toen net uit, Hey Soul Sister van Train was een van de grootste hits en Gran Turismo 5 werd net geïntroduceerd. Dat is al echt een tijdje geleden, dus.

Ietwat knullige achtervolgingscène

Het was aanvankelijk de bedoeling om de C-X75 in 2011 (je weet wel, toen Gangnam Style op 1 stond) op de markt te brengen, maar de economie zat toen niet mee. Jaguar had geleerd van de XJ220 – die tijdens een recessie op de markt kwam – en stopte met het project. Voor de James Bond-film Spectre in 2015 maakte Williams Advanced Racing enkele exemplaren, zeven om precies te zijn. Deze werden gebruikt voor de – ietwat knullige – achtervolgingscène in Rome.

Callum Jaguar C-X75 groen 2024 zijkant voor schuin links deur open motorkap open

Enkele exemplaren daarvan zijn in handen gekomen van verzamelaars. De supercars zijn fraai, maar niet echt bruikbaar of straatlegaal. Een klant heeft daarom aangeklopt bij CALLUM om er een échte straatversie van de Jaguar C-X75 te maken en die zie je op de plaatjes. CALLUM is een bedrijf dat in kleine oplage bijzondere auto’s verbouwd. Toevallig zijn dat vaak auto’s die de Schot Ian Callum (vandaar de naam) destijds zelf ontworpen heeft, zoals deze Aston Martin Vanquish 25 en deze Jaguar C-X75.

Techniek van de Jaguar C-X75 straatversie

Op de afbeeldingen zie je ‘gewoon’ een Jaguar C-X75, maar alle kleine veranderingen zijn juist wat deze auto zo bijzonder maakt. En waarschijnlijk heel erg duur. Net als de James Bond stuntauto’s heeft deze niet de 1.6 viercilinder met turbine uit de conceptversie, maar de bekende 5,0-liter supercharged V8 van Jaguar. Er zit een werkend elektronisch systeem in, de auto heeft nu ook rijmodi voor circuit en straat. Ja, deze auto is nu straatlegaal. Ook zijn de koetswerkpanelen iets aangepast zodat de naden dunner zijn.

Lees ook: alle ins en outs van de Jaguars supercar

Over het koetswerk gesproken, dat is gespoten in Willow Green. De goede smaak gaat verder in het interieur. De stuntauto’s hebben een kale cockpit, maar nu is er een fraai aangekleed binnenste. Alle knoppen werken daadwerkelijk en er is zelfs Apple CarPlay aanwezig. Ook de airco werkt gewoon. Callum Design heeft er eentje omgebouwd en dat is dus deze. We kunnen ons zo voorstellen dat de andere verzamelaars bij Callum aankloppen voor eenzelfde behandeling voor hun C-X75. Wat het ook kost.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)